Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blå så in i bomben

Från och med i år är GIF Sundsvall helt uppe i det blå.
Det bara att särskåda lagkaptenen Patrik Eriksson-Ohlsson här intill och ni förstås.
Det är en syn som får traditionalisterna att tappa byxorna

Annons
Det här handlar om en liten, men stor detalj.
Ett samtalsämne som har dryftats bland yngre och äldre supportrar inför årets säsong.
GIF Sundsvalls matchdress, en kostym som har ändrat utseende från säsong till säsong.
Den har varit blåvitrandig som IFK Göteborgs, vitdelad som Feyenoords, vitarmad som Arsenals ...
Ja, designen har sannerligen skiftat i takt eller otakt med fotbollsmodet med ett undantag byxorna har alltid varit vita.
I år är de blå.
Varför?
Den som håller på traditionen förstår ingenting och kommer dragandes med mängder med exempel som att svenska fotbollslandslaget skulle aldrig börja spela i helgult, att AIK aldrig skulle få för sig att lira i helsvart, att IFK Göteborg aldrig skulle sluta uppträda i randigt.
Den som är för förändring hyllar försöket och hävdar att det ligger i tiden. Säger något i stil med: "Titta på Chelsea deras dress är snygg och de lirar ju i helblått". Och lyckas i samma andetag förtränga Londonlagets vita strumpor.
Micke Hammar, som är marknadsansvarig i GIF Sundsvall, har naturligtvis en förklaring till byxbytet.
Vi har lyssnat på våra supportrar, på Patronerna. Vi vill sticka ut lite, vi vill försöka profilera oss lite extra.
Rätt eller fel? Det är en smakfråga.
Att spela i helblått är något nytt och det gör dräkten renare. Dessutom vill vi profilera Sundsvall som stad och givetvis föreningen.
Därav ortsnamnet på bröstet, med klubbmärket centrerat strax ovanför.
Förändring har givetvis fått blandade reaktioner både positiva som negativa.
Leif Forsberg som visade upp den nya dräkten på vår kick off-träff tyckte att det kändes lite konstigt. Han har ju alltid spelat med vita byxor, säger Hammar.
Men ur ett helt blåögt perspektiv kanske det kan vara ytterligare ett led i att få fart på souvenirförsäljningen.
Där har vi fortfarande mycket att göra, men sedan vi fick Hansi Fellbrink som ansvarig för souvenirerna har vi ökat försäljningen med hundra procent, säger Hammar.
Tja, 2003 sålde klubben tröjor och prylar för 250 000 kronor. 2004 för 450 000 kronor och i år har man budgeterat med 500 000.
Vi är väldigt försiktiga, självklart är vår målsättning betydligt högre.
Även om GIF Sundsvall är distanserade av de stora klubbarna med de starkaste varumärkena så handlar det inte om kaffepengar.
Och vi ser en stor potential i det här.
Själva dräkten då? GIF har ett avtal med adidas vad ger det?
Det går egentligen inte att säga någon siffra, men det är ett samarbete som ger frukt både för oss och dom. Ett kontrakt som sträcker sig det här året ut.
Helblått hemma.
Gult och blått borta.
Är Giffarna av årgång 2005 dressed for success?

Mer läsning

Annons