Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur många blir ni i Parken på måndag?

Fullsatt är en dröm. 7 000 åskådare ett mål. 3 500 biljetter är sålda. På måndag kickar GIF igång — och då ska vändkorsen helst få rena snurren.

Annons
Månaderna har blivit till veckor, veckorna har blivit till dagar.
Och på måndag är den långa väntan över.
GIF Sundsvall tar mot IF Elfsborg i Idrottsparken inför hur många åskådare då?
Jag tror inte att det blir fullsatt (8 500), säger marknadsansvarige Micke Hammar.
Blir det inte runt 7 000 åskådare blir jag besviken, tillägger klubbchefen Urban Hagblom.
Den som lever får se.
Så sent som i går hade 3 500 biljetter till premiären köpts.
Det kan låta lite litet. Men vi kör igång med marknadsföringen i dag och den varar över hela helgen. Jag tror också att många väljer att lösa in sig på själva matchdagen, säger Micke Hammar.
Hemmapremiär är annars ett nytt fenomen i Sundsvall sedan den senaste comebacken i Allsvenskan.
2000: Hammarby på Söderstadion. Seger 10.
2001: Samma arena, samma motståndare. Förlust 1-0.
2002: Halmstad på Örjans Vall. Seger 10.
2003: Återigen HBK i Halmstad. Förlust 20.
2004: AIK på Råsunda. Förlust 10.
Så först i år har Parken möjlighet att koka i den första spelomgången, om nu Sundsvallspubliken ser till att traska till arenan.
Vi hade en kampanj i december och vi har i alla fall sålt dubbelt så många säsongkort i år jämfört med förra säsongen. I väldigt vida svängar handlar det om någonstans mellan 350 och 700 stycken, säger Hammar och fortsätter:
Men det är en positiv trend att det handlar om privata säsongskort. Att det inte enbart är företag som går in och köper platser utan att det är vanligt folk som väljer att köpa sin stol.
GIF Sundsvall har budgeterat med 5 500 åskådare i snitt per hemmamatch. Målet är över 7 000.
Och hur ska det infrias?
Vi måste jobba för att få hit publiken. Vi måste marknadsföra matcherna på rätt sätt.
Hur då?
Mot Trelleborg i fjol lyckades vi locka 8 000 och då lade vi ned enorma resurser. Vi hade ett tema i form av barnens dag då vi bjöd på glass och korv samtidigt som vi samarbetat med företag. Vi jobbade hårt med att marknadsföra en specifik match med ett specifikt tema.
Ja, folk går inte till arenan utan vidare.
Vändkorsen får inte rena snurren utan anledning.
Och det bästa sättet att locka storpublik är förstås att prestera en vacker och vägvinnande fotboll.
Det slår alla säljknep i världen.

Fakta
GIF:s publiksnitt
2004: 6 270.
2003: 5 674.
2002: 6 475.
2001: 4 818.
2000: 5 175.

Mer läsning

Annons