Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Från Rullan till Konsert – 170 år av debatt

Sedan 1840-talet har Sundsvallsborna diskuterat behovet av teaterlokaler.
Kulturbyggnadskunniga Anette Lund stod för historiespaningen vid invigningen av nya Konsertteatern.

Annons

Under 1700-talet vet man att "komedienner" kom till Sundsvall, men först 1820 vet man säkert att det var teatersällskap som avsågs och inte akrobater eller cirkusartister.

På 1840-talet hade ångbåtar börjat trafikera Norrland, järnvägen drog fram och det blev lättare att resa. Då kom också ett uppsving för teatern – för från början var teater lika med gästspel, som oftast fick hålla till på utomhusteatrar som Rullan, vilket gjorde säsongen begränsad.

– Men man pratade redan tidigt att man ville ha en mer etablerad plats att hålla till på och så startades ett teaterbolag, säger Anette Lund.

1857 byggdes en teater i Sundsvall, i kyrkbacken vid Storgatan. Här fanns biljetter i olika prisklasser så även vanligt folk hade råd med en ståplats. Men den försvann i lågorna i stadsbranden 1888, och blev det att hålla till utomhus igen i några år, och antalet föreställningar sjönk. Kommunen anmodades upplåta en tomt och efter diskussion kom så Sundsvalls Teater till 1894, skönhetspärlan som är inspirerad av italienska 1400-talspalats och som än i dag står vid Esplanaden.

– Teater stod för ett bildningsideal och i taket finns de nio grekiska muserna. Det finns också sparat ett antal vackra fonder från olika pjäser, säger Anette Lund och visar bilder på de jättelika 1800-talskonstverken.

Åter florerade teaterlivet i Sundsvall med Ibsen, Shakespeare och andra internationella författare. Strindberg gick däremot aldrig riktigt hem i Sundsvall; få av hans verk sattes upp. Sundsvallsboende Frida Stéenhoff skapade uppståndelse med "Lejonets unge" 1897.

– Bara att den var skriven av en kvinna var oerhört, och den handlade om preventivmedel och kärlek utan äktenskap. Men en succé blev den, säger Anette Lund.

I början av 1900-talet byggdes huset där Konsertteatern ligger, en av Sundsvalls få jugendfasader, Sveateatern från 1912 är inspirerad av medeltida stavkyrkor.

Läs mer: Nya Konsertteaterns invigning

Under 1800-talet var teater ett populärt folknöje trots sin mission att fostra och bilda; mot slutet av seklet började borgerligheten breda ut sig mer i salongerna och när bion kom på 1920-talet var det kanske där vanligt folk hamnade för det mesta. Mot 1800-talets slut blev de resande teatersällskapen mer fasta, turnerandet mindre, och i dag är Sundsvall värd både för moderna gästspel och inte minst för en länsteater, en fast, producerande ensemble med behov av verkstäder och teknik som 1800-talets resande sällskap inte ens kunnats drömma om.

I slutet av 60-talet kom tanken på ett teaterkvarter, och ett av alternativen var att bygga ut Sundsvalls Teater söderut. Men på 70-talet renoverades den gamla teatern i stället. Så kom debatten om Scenhuset och Kräftan, flerhundramiljonbygget vid Kulturmagasinet, Först i år, 2016, blev det verklighet av planerna från 1968, en utbyggnad söderut till ett modernt teaterhus som ändå andas Stenstad.

Kanske kommer också nya Konsertteatern att leda till ännu ett uppsving för teaterlivet i Sundsvall.

Läs mer: Nya Konsertteatern