Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fredrik Westerlund: Säg inte att Systembolaget har ett bra utbud

Jag har förstås både lyssnat till och deltagit i debatter om alkoholmonopolets vara eller icke vara. Jag börjar kunna skiljelinjerna.

Det ena laget har en idé om att andra inte kan hantera sprit och super ihjäl sig i samma stund som de får tillgång till vin på Ica. Det andra laget menar att vi ju redan klarat av lördagsöppet och självbetjäning utan att dö av det. Förespråkarna lägger då till att Systembolaget förmår kontrollera legitimation och inte driver merförsäljning. Motståndarna påpekar att det i så fall verkar märkligt att en institution som inte vill sälja domineras av billigt industrivin på kartong och försiktigt prissatt burköl som snurrar mer än det smakar.

Så långt en relativt teoretisk diskussion som kan vara svår att som enskild konsument testa med sitt eget ölsinne och egna erfarenheter. Med sedan kommer vi till en mer praktisk stötesten: Utbudet.

Här menar bolagskramarna att de förvisso gör allt vad de kan för att minska konsumtionen, men att de gör det genom att erbjuda ett utbud större än den fria marknadens. Sprattelvattnets frihandelsvänner fnyser då högt och berättar att de minsann besökt mer välutrustade butiker i både Danmark och Tyskland. Låt mig dela min senaste upplevelse av detta.

Systembolaget säger att de erbjuder över 18 000 drycker, men endast 4 procent av det utbudet står att finna i min lokala butik. När jag under en match i amerikansk fotboll såg reklam för öl som verkade passa mig vände jag mig därför till det så kallade beställningssortimentet, men inte heller där stod min dryck att finna. Jag misströstade inte, utan fortsatte genom att göra en förfrågan om privatimport.

Handläggningstiden är lång, meddelade Systembolaget innan jag ens ställt min fråga. Dessutom får du leveransen tidigast i januari, fortsatte man, och frakten kommer att kosta minst 1396, möjligen upp emot 6000 kronor. Det låter inget vidare, tänkte jag, men avskräcktes inte. Det första mejl jag fick som svar kom från en anställd vid namn no-reply –passande med tanke på att hen sedan inte besvarade mina följdfrågor.

Dagar senare fick jag ett nytt besked: Producentens lokala leverantör saluför inte varan i Sverige. Nej precis, det är ju därför jag försöker att importera den! Jag frågar därför om jag får beställa samma amerikanska öl på egen hand. Du får inte beställa alkohol från ett land utanför EU, lyder beskedet.

Hur det än är med konsumtionsmodell, alkoholdödlighet och ansvarsfull försäljning tycks det mig uppenbart att sortiment är ett av de sämre argumenten för monopolet. Åtminstone kommer jag att förbli utan mitt öl, hur mycket reklam jag än får möjlighet att se för den. Jag antar att jag får vara tacksam för att jag i alla fall kan beställa hem en sändning av amerikansk fotboll trots att SVT både finns och vägrar att ha min sorts sport i utbudet.