Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gamla E4 är i vägen för jättesatsningen i Njurunda – här kan vägen flyttas

Lägre hastighet, smalare vägbana och nya rondeller är några av förändringarna.
Men det tar inte stopp där när gamla E4 mellan Nolby och Sundsvall ska byggas om.
Vägen kan behöva flyttas på flera sträckor för att ge plats åt den planerade jättesatsningen på dubbelspår.

Annons

Läs också: Högt buller på nya E4 förstör deras idyll: "Det låter som ett reaplan"

Gamla E4 byggs om från Njurundabommen till Skönsberg där arbetet kommer att ske i etapper. Hittills har de stora diskussionerna handlat om de förändringar som planeras genom Sundsvall.

Men Trafikverket har fler utmaningar än så – som på sträckan Nolby-Sundsvall.

– Vi ska få plats med dubbelspår på sträckan och ska ta fram en linjestudie för hur järnvägen ska gå. Linjestudien blir klar i höst och den avgör hur vägens sträckning kommer att gå. Men det kommer att bli trångt på sina håll att få plats med vägen, gång - och cykelväg och järnväg, säger Bengt–Erik Eriksson, projektledare Trafikverket.

Varför gör ni den här åtgärden?

– Vi gör det för att tågen ska klara en ökad hastighet på 250 km/h och det gör man för att genomföra tidsaspekten Gävle-Sundsvall på en timme.

Hur mycket plats behöver ni?

– Det handlar om en bredd på 70-80 meter och då är även ett säkerhetsavstånd inräknat. På flera håll längs sträckan är det riktigt trångt att få till detta avstånd.

Läs också: Nytt förslag: Motorvägsfilen kan bli kvar på gamla E4

Den aktuella sträckan mäter 16 kilometer och det finns fyra kritiska områden:

Fläsian: Här behöver Trafikverket hitta en rakare linje för sin järnväg och i höjd med campingen kan vägen behöva flyttas.

– Mycket talar för att vi får flytta stora delar av vägbanan för att få plats, säger Eriksson.

Bredsand: I dagsläget ligger den gamla järnvägsbron och E4 väldigt nära. Dessutom ska en ny järnvägsbro byggas för att få plats med dubbelspåret.

– Här kan vi också behöva flytta vägen för att få ett säkerhetsavstånd och hitta en rak linje för järnvägen.

►Kvissleby: Här kan Trafikverket behöva hitta en ny kurvdragning för järnvägen för att klara den högre hastigheten som krävs.

– Det påverkar förmodligen även vägens dragning då delar av vägen i Kvissleby behöver flyttas.

Nolby: Viadukten måste byggas om för att få plats med ett dubbelspår. Placeringen avgör hur vägen ska dras om.

– Vi har även arkeologiska saker att ta hänsyn till i det här området, säger Eriksson.

Hur mycket behöver ni flytta vägen?

– Det beror ju på vad linjestudien säger, men jag skulle tro att det handlar om alltifrån någon meter till tio meter i de aktuella områdena.

Prislappen att förvandla gamla E4 till länsväg beräknas till 300 miljoner.

Påverkar det priset om ni måste flytta vägen?

– Ja, då blir det dyrare, men det är pengar som i så fall tas från tågprojektet.

Läs också: Smalare körfält, färre filer och sänkt hastighet – så förändras gamla E4 genom Sundsvall

I höst kommer linjestudien att vara klar och då kan arbetet börja med att ta fram en vägplan på sträckan. Själva ombyggnaden är planerad till 2018.

Men ombyggnationerna innebär mer förändringar:

►Vägen kommer att bli mycket smalare. Den nuvarande vägbredden kommer att minskas från 20 meter till ungefär hälften.

– Den nuvarande vägen är alldeles för bred. Det kommer att räcka med ett körfält i varje riktning på 3,5 meter. Dessutom bygger vi en separerad gång- och cykelväg på hela sträckan, säger han.

►Cirkulationsplatser planeras i korsningen med Harabergsvägen, men också i Bredsand.

► Även hastigheterna på sträckan kommer att bli lägre. Nuvarande 50- och 70 km/h ersätts med 40- och 60 km/h.

– Det har att göra med införandet av jämna hastighetsbegränsningar. Att höja hastigheterna till 60- och 80 km/h har inte varit aktuellt, säger Eriksson.