Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gavleån - en dödsfälla mitt i stan

/
  • Vid de nybyggda husen på Gävle strand finns inga som helst säkerhetsåtgärder vid kajkanten.
  • Det finns varken staket, stegar, livbojar, livbåtar eller kedjor. Den som ramlar i vattnet vid Gävle Strand är i princip chanslös.
  • I centrala Gävle är säkerheten kring Gavleån hyfsat bra. Här finns staket, belysta stegar, några livbojar och en och annan livbåt.
  • Från Kvarnbron och ner mot Strandgatan saknas säkerhetstänket.
  • Vid Gammelbron finns en livboj som endast jättar kan nå.
  • De flesta som ramlar i Gavleån är kissnödiga unga män i 20-årsåldern. Ett staket och belysta stegar har minskat drunkningstillbuden vid krogarna mitt i stan.

Åtta personer har drunknat i Gavleån sedan 2003.
Långa sträckor saknar helt möjlighet att ta sig upp ur det strömmande vattnet.
Motivet: Kommunen vill främja båtliv och fiske.

Annons

Sedan 2003 har minst 58 personer ramlat i Gavleån. Av dem har 50 fått hjälp att komma upp. Åtta har hittats drunknade. Men mörkertalet är stort. Statistiken bygger på att räddningstjänsten ska ha blivit larmade. De som ramlat i och tagit sig upp utan att larma finns alltså inte med.

Säkerheten kring kajkanterna i de centrala delarna av Gävle har genom åren blivit bättre med räcken och belysta stegar, vilket också syns i statistiken. Men från Boulognerskogen fram till de centrala delarna av Strandgatan och från Fältskärsleden och ut mot Hucken är det i det närmaste omöjligt att på egen hand ta sig upp ur vattnet.

Precis i det senare område, alltså Gävle Strand där säkerheten är obefintlig, byggs ständigt nya bostäder. Där bor bland andra barnfamiljer, ungdomar i krogåldern och äldre med rollatorer. Strax intill de nybyggda husen finns kajen med bultar som sticker upp, pollare och löst grus. Flera meter nedanför flyter ån. Mellan vattnet och kajen är ett hålrum, en lämning från den tid då stora båtar gick in i ån. Några få trästegar från förr hänger på kanterna men slutar någon meter från vattenytan och är omöjliga att nå från vattnet.

Ansvaret för kajerna vilar på kommunen.

– Vi har beslutat att ha den utformning man har, utan räcken, för att främja båtliv och fisket, berättar Karl Blad, gatu- och parkchef.

Kommunen för fortlöpande en dialog med räddningstjänsten och kommunens säkerhetsavdelning

– Vi pratar om stegar och livbojar. Men det är en pågående byggarbetsplats och området är inte klart. Det ska gå att ta sig upp men vi har inte kommit så långt i projektet. Det är olyckligt att det inte kommer i takt.

Karl Blad berättar också att alla kajer i Gävle måste åtgärdas framöver eftersom de är gamla men det kostar mycket pengar.

Magnus Östlund, olycksutredare på Gästrike Räddningstjänst, håller med om att det finns mycket små möjligheter att ta sig upp ur ån på egen hand.

– Gävle Strand är enormt utbyggt men vi har inte hunnit med säkerheten. Det finns någon stege men det räcker inte för att ta sig upp. Utanför Alderholmsbron ligger det mycket båtar och det är krångligt med staket. Vi rekommenderar förlängda stegar med belysning. De senaste åren har vi inte haft några drunkningar men några drunkningstillbud.

Mer läsning

Annons