Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ge lärarna frihet till att nå målen

Annons

Leder fler planer till utveckling? Min känsla är att nästan alla utmaningar i skolan i dag ges sin lösning i nya rutiner och planer. Men jag undrar hur många av dessa planer som verkligen realiseras, och är det verkligen vägen till utveckling att kontrollera och mäta än mer?

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

När ledarskapsforskningen visar att personal som mår bra, presterar uppemot tre gånger så bra resultat, så kanske det är där vi behöver fokusera för att nå utveckling?

Det är min fasta övertygelse att personal som mår bra också behandlar eleverna bättre. På Hellbergsskolan har vi därför valt att skära ner på stora personalmöten och ersätta dem med klassrumsbesök, pedagogiska diskussioner eller vårt värdegrundsarbete som är en ständigt pågående process.

Precis som vi alla vet att eleverna behöver bli sedda för den de är, så behöver vi ta oss tid att träffa, uppmärksamma och se vår personal. Min erfarenhet är att personalen drar åt samma håll och levererar resultat, när målen och planerna är få men tydliga – och personalen ges frihet att tänka ut hur målen skall uppnås.

När vi ersatte dränerande informations- och policykonferenser med pedagogiska diskussioner där man kan erkänna sina misstag och försöka lära av varandra, så är det nästan magiskt att se vilka kloka idéer och tankar personal har om de ges förutsättningar.

Kanske har jag fel, men när jag går ut i klassrummen så ser jag personal som mår bra och den energi och professionalism de visar inför sitt komplexa uppdrag gör mig stolt.

Andreas Krasser

Rektor Hellbergsskolan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel