Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gick från Hedbergska till miljardbolag – nu ska hon marknadsföra Sverige i utlandet: ”Man kan inte bara sitta på rumpan”

I två år framöver ska Clara Grelsson för Visit Swedens räkning jobba med att marknadsföra Sverige i utlandet – och locka tillbaka turisterna efter coronapandemin.
Det här är berättelsen om hur Sundsvallstjejen via en omväg i Sydney blev vd för ett miljardbolag.
– Jag tror att kvinnor kan vara mer försiktiga, att de måste känna att de redan kan något för att tacka ja. Män är oftast mer självsäkra. Där kan det vara bra att vara manlig i sitt tänk tror jag, säger hon.

Senaste gången ST pratade med Clara Grelsson var 2010. Hon var då 25 år, pluggade webbstrategi på Berghs kommunikationsskola och beskrevs som ett digitalt framtidslöfte.

I dag, elva år senare är hon vd för mediebyrån Mindshare i Sverige, ett bolag som omsätter nästan en miljard kronor.

– När jag tänker tillbaka så är det många saker som har gått min väg. Vissa kan säga att jag har tur. För mig är det en kombination. Man kan inte bara sitta på rumpan, man måste jobba hårt och pegga upp för sig själv, säger hon.

Clara Grelsson har så länge hon kan minnas varit stensäker på att hon vill jobba inom media.

Många blev därför förvånade när hon efter att ha slutat på Höglundaskolan sökte in på en teknisk linje på gymnasiet.

– Jag kände en påverkansgrad av mina föräldrar, då min pappa jobbade med energi och vattenkraft. Det slutade med att jag gick där i fem veckor, säger hon.

– Det funkade inte för mig att läsa matte varje dag, ibland två gånger om dagen. Jag bytte till media på Hedbergska och läste ikapp på kvällstid de sex första veckorna.

För Clara Grelsson var bytet en fullträff. Gymnasietiden var för henne som att jobba på en reklambyrå, och i med hennes extrajobb inom restaurang och innebandyspel blev det inte mycket över till fritid.

– Jag tror knappt jag träffade några kompisar alls, säger hon.

2003 tog hon studenten. Medan klasskompisar bokade flygbiljetter för att backpacka i Asien, var den då 19-åriga Clara Grelsson mer sugen på att göra karriär.

Med inställningen att det bara var att flytta hem om det gick dåligt packade hon sina väskor och flyttade till Stockholm.

Huvudsyftet med flytten var att spela innebandy för Råsunda IS. Men det var inte tal om någon elitsatsning.

– Jag visste att jag inte var så bra, men om andraassist hade funnits inom innebandy hade jag nog haft en del poäng, säger hon.

På sidan av innebandyn började Clara Grelsson att jobba med att marknadsföra flera webbsidor, bland annat populära Bilddagboken och restaurangportalen Gastrogate.

– På restaurangportalen hade jag bland annat en uppgift att annonsera julbord till kunder. Jag hade försäljningsrekordet, som jag själv sedan slog varje år, säger hon.

– Mitt knep var att aldrig försöka sälja det dyraste, och i stället erbjuda tre nivåer där jag rekommenderade det i mitten. Det gjorde mig mer trovärdig.

Clara Grelssons talanger gjorde att hon 2010 fick ett stipendium för att läsa webbstrategi på Berghs kommunikationsskola.

– Det kändes lite konstigt att börja plugga som 25-åring. Alla mina kompisar hade redan fått jobb då, säger hon.

Medan majoriteten av hennes klasskompisar gjorde praktik på välkända reklambyråer, gjorde Clara sin praktik på Ikea i Helsingborg.

Hon ville få mer kunskap om beställarsidan av mediebranschen, hur man kan synas vid rätt tillfälle för rätt person och hur man konverterar köp från en annons.

Valet av praktik var något hon var tacksam över när hon några månader senare stod utan jobb efter att ha fått sparken av en reklambyrå i Australien.

Efter examen hade Clara Grelsson bestämt sig för att testa lyckan i Sydney.

Hon fick jobb på Droga5, en av världens mest välkända reklambyråer. Men när kundunderlaget sviktade fick hon sparken. För att klara sig började hon jobba i barer.

– Det är inte alltid man lyckas men sånt lär man sig av. Jag vill alltid göra mitt bästa. Man får vara lite Pippi Långstrump och tänka att man klarar det här, säger hon.

– På Instagram heter jag "passion och pannben", det är ganska talande för min filosofi.

Hon mindes ett bolag som hon hade jobbat med under sin tid på Bilddagboken – mediebyrån Mindshare. Hon skrev till dem och frågade om jobb.

Under Clara Grelssons tid på Berghs hade flera av föreläsarna varit från Mindshare. Genom att ofta räcka upp handen och visa framfötterna hade Clara Grelsson skapat ett starkt nätverk med lärarna.

– Det gjorde att man hela tiden hade lite krokar ute. Jag insåg tidigt hur viktigt det var att nätverka med lärarna och andra personer man träffade under skolperioden, säger hon.

Hon fick jobbet.

Efter ha jobbat på firman i sex år blev Clara Grelsson en dag tillfrågad om hon ville bli vd. Hon minns att hon blev överraskad.

Visst, hon hade varit ansvarig för ett flertal storkunder, men skulle hon våga vara ansvarig för ett företag med sextio anställda och en omsättning på över en miljard kronor, frågade hon sig.

Tillslut sa hon ja.

– När man ska summera sitt liv vill jag inte säga att jag hade chansen att bli vd för Mindshare, men att jag tackade nej för att jag inte vågade. Då är det bättre om jag var vd i ett år. Jag kanske inte höll måttet, men då vet jag i efterhand vad som krävs, säger hon.

– Där tror jag tyvärr att det skiljer sig lite mellan män och kvinnor. Jag tror att kvinnor kan vara mer försiktiga, att de måste känna att de redan kan något för att tacka ja. Män är oftast mer självsäkra. Där kan det vara bra att vara manlig i sitt tänk tror jag.

En av hennes största framgångar under 2020 kom så sent som i december. Det blev då klart att Mindshare tog hem Visit Swedens mediebyråupphandling.

Det blev då klart att Mindshare tog hem Visit Swedens mediebyråupphandling.

I praktiken innebär det att Clara Grelsson och hennes kollegor kommer att marknadsföra Sverige utomlands i två år framöver.

– Det känns jättebra. Om man har jobbat med marknadsföring jobbar man med många olika varumärken och kategorier. Men för mig är det speciellt att marknadsföra sitt hemland, säger hon.

Deras uppdrag är att analysera marknaden och se till så att reklamen når ut till rätt folk i ett flertal utvalda länder.

– Det handlar om länder där det finns större potential att folk är intresserade av Sverige. Vi kommer att göra undersökningar kring resande för att se vilka vi konkurrerar med och vilken typ av resenär som går att locka hit, säger hon.

– Det svåra är inte att få turister att komma till Gotland på sommaren. Det svåra att få dem till Gotland i oktober eller till Norrland när myggen kommer.