Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

GIF engagerar – men jämförelserna med Östersund måste sluta

I Stockholm svarar supportrar av klubben AIK gärna på kritik med frasen: "AIK engagerar". De menar med svaret något i stil med att all kritik kommer från avundsjuka. Att alla egentligen vill vara i det fokus som AIK ständigt hamnar.

Inte många skulle vanligen säga något sådant om GIF. Men just nu fungerar den: GIF engagerar.

Folk har åsikter om allt och ST har gett utrymme för ett antal av dem. Åsikter om tränare, om hur klubben sköts, om biljettförsäljning, om svagt publikintresse, om att klubben borde snegla mot exemplet Östersund, om att den borde imitera Östersund, om att den borde vara Östersund.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Inte ens när klubben öppet medger en akut ekonomisk knipa byter åsiktsflödet fokus. Det är som om nu bara ska alla uppdämda åsikter om GIF Sundsvall ut till varje pris. Klubben får skylla sig själv, det intressanta är endast mina ståndpunkter.

I det läget var vi några som gjorde allvar av en tanke vi skissat på i några år. Vi skapade kampanjen Swish för GIF. En kampanj som går ut på att med alla möjliga och omöjliga knep få Giffarnas många supportrar – för de är långt fler än cynikernaEfter hårda ekonomiska smällen – GIF Sundsvalls supportrar startar Swishkampanj tror – att swisha in små eller stora belopp för att hjälpa till i ett knepigt läge.

Läs även: Efter hårda ekonomiska smällen – GIF Sundsvalls supportrar startar Swishkampanj

För oss kändes detta självklart. Vi älskar det här klubbmärket, vi har levt med det så länge att det känns som om man varit med i alla 114 år av streckstrider. Kan vi bara hjälpa till en gnutta vill vi göra det.

Merparten har applåderat Swish för GIF. På mindre än en vecka har kampanjen tagit in mer än 100 000. Och mer ska det bli innan kampanjens första etapp slutar vid sista allsvenska omgången. Varför ska Sundsvall vara sämre än Gefle, en av de kampanjer vi sneglat mot? Där har man dragit in nästan 700 000, och där har sponsorer dessutom lovat att dubbla summan.

Vår önskan till dig som läser detta är enkel: Låt oss för ett slag göra engagemanget i GIF Sundsvall till något som bara tittar framåt. Låt oss fylla det halva glaset. Snälla, lägg framför allt för nu åt sidan hypotetiska jämförelser med en klubb 20 mil bort.

Kom i stället med i en kampanj som har ett enda för ögonen: att ge ett bidrag till att Sundsvall även i framtiden har ett elitlag i herrfotboll. Ett fenomen som gett oss allt från att en gång öppna Norrlandsfönstret till Grönis och Brolin fram till hörnpelare i dagens landslag, som Lustig och Emil.

Lars Nylin, GIF08

Swish för GIF

Läs även:

Ekonomin får ni klara själva, GIF

Medgångssupporter: När GIF har rensat ut den självgoda medelklassen vallfärdar vanligt folk till arenan

Har GIF Sundsvall glömt att ta betalt av sina medlemmar?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel