Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Giffarna är Sundsvalls viktigaste varumärke – obegripligt att sponsring dras in

Googla ordet ”Sundsvall” och den första träffen är ”Sundsvalls kommun”, följt av Wikipedias text om staden, sedan ”Visit Sundsvall” och därefter ST.nu. På plats fem bland Googles träffar kommer ”GIF Sundsvall.” För att hitta nästa träff som har med Sundsvalls utbud och potentiella magnetism att skaffa får man scrolla ända till sidan tre, där dyker Casino Cosmopol upp.

För en som bott i exil från Sundsvall i 40 år är Giffarna stadens överlägsna varumärke utåt.

Åtta månader om året pumpas klubbens och därmed stadens namn i resultat, tabeller och matchsekvenser i SVT, TV4, och Sveriges Radio, liksom i myriader av appar och andra tjänster. I sociala medier blippar namnet förbi dagarna igenom oavsett om laget skräller positivt eller – det tyvärr vanligare – kämpar i ännu en streckstrid.

För Plus-kunder: Så blir GIF Sundsvalls försäsong – läger i Spanien och genrep mot Djurgården

Just nu kan jag inte komma på något annat som så intensivt bygger klubbens varumärke nationellt.

Stan har inget zoo, inget känt museum, ingen gammal spännande gruva eller grotta. Bron har nationellt mest blivit famös för alla sina reparationer. Stormarknaden norr om staden heter inget som folk utanför regionen kopplar till Sundsvall. Sundsvall tycks till och med ha svårt att nå de 100 000 invånare som visionen är till 400-årsjubileet år 2021.

I det läget borde Sundsvalls kommun stå i tacksam kö till en klubb som envist hänger kvar i landets överlägset mest attraktiva liga och flödar stadens namn över landet.

Det kanske man delvis också gör. Men känslan av att klubbens enorma pr-värde prisas raderas effektivt ut när det nu kommer fram att kommunala och till Näringslivsbolaget kopplade Stadsbacken lutar åt att dra in den sponsring man gett GIF.

För Plus-kunder: GIF-ordföranden om miljonavtalet som klubben kan tappa: "Det är väldigt tungt"

Jag har aldrig haft några fantasier om att det i Sundsvall ska inträffa någon gigantisk kommunal ekonomisk dopning som centralt bidragit till framgångar för Örebro SK, Helsingborgs IF, Växjö Lakers och Skellefteå AIK. Stöd i storleksordningen 20-50 miljoner.

Som skattebetalare skulle jag kanske inte ens vilja det om jag bodde kvar. Givetvis ska idrottsklubbars ekonomi stå inför granskning. Men signalen att i det här fallet Stadsbacken tänker dra in det i sammanhanget lilla stöd som ges (en och en halv miljon om jag förstått saken rätt) är i sin symbolik brutalt energidränerande.

I varumärkesbyggandets fascinerande värld handlar det om att synas och det gör Sundsvall – tack vare GIF. Punkt. Kommunen – och näringslivet – borde därför på alla sätt stötta GIF. Vill vi att Sundsvall ska ha ett enda elitlag kvar är det ett måste. Tänk tanken att GIF slåss om allsvenskt guld 2021. Inga kommunala pr-konsulter i världen kan skapa den dynamik det skulle ge, inåt och utåt i Sundsvall.

Lars Nylin, Stockholm

Läs också:

Stundtals bländande spel – men det görs ju för lite mål!

Ta ner Foppas tvångströja och gör det enkelt att vara Giffare

Sundsvall målas ut som en själlös inrättning för sportfånar

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel