Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gillebergets hälsocentral vägrade hjälpa min sjuka mamma – nu har jag bytt vårdcentral

Min mor kom till Sverige för cirka tre veckor sedan för att hälsa på min familj. Hon insjuknade plötsligt med kraftig förkylning och lätt feber. Jag kontrollerade hennes temperatur, blodtryck, puls och b-socker hemma på grund av avvikande beteende med yrsel, trötthet och ökad miktion (hon har haft normala vätskeintag under tiden). Jag noterade ett kraftig förhöjt sockervärde och kontrollerade dagen därpå blodsockret som låg på 23,5. Hon var inte så pass påverkad men hade ovan nämnda symtom.

Insändare: Privatisera hälsocentralen i Skönsberg – omöjligt att komma fram

Jag kontaktade då Gillebergets hälsocentral. Där träffade vi en kvinna i expeditionen som sa att min mor inte kan få akuttid då hon inte har ett svenskt personnummer. Jag informerade henne att min mamma kommer att hamna i ketoacidos och behöver därför insulin för att undvika detta. Kvinnan i expeditionen sa starkt att de inte kunde hjälpa och inte ville sätta igång en utredning då min mamma inte hade ett svenskt personnummer. Jag informerade denne att jag var beredd att betala hela kostnaden och att man kan ordna ett temporärt personnummer via hälsocentralen genom Skatteverket. Jag frågade också om jag fick prata med en läkare men kvinnan på expeditionen vägrade att hjälpa och vi fick lämna vårdcentralen.

Replik: Det ska bli lättare att nå Gillebergets hälsocentral i fortsättningen

Personligen vet jag att personal som arbetar på expeditionen inte har någon form av medicinska kunskaper. Därför är det väldigt konstigt att ta sådana beslut utan att diskutera med en läkare på plats och det är något jag aldrig upplevt tidigare. Detta fenomen orsakar allvarlig risk för patientens hälsa.

Nu har jag ordnat detta på ett annat sätt och även bytt vårdcentral. Jag skickar in detta för att jag har hört från en del patienter att Gillebergets hälsocentral har en annorlunda attityd och ett otrevligt bemötande mot personer med utländsk bakgrund. Personligen tycker jag inte att detta ska existera i ett multikulturellt samhälle.

Tedd B

■■ Följ ST Debatt på Facebook

SVAR DIREKT:

Jag är ledsen om patienten i det här fallet inte känner sig nöjd efter besöket hos oss. Vi kommenterar inte enskilda patientärenden i media, men jag vill gärna att insändarskribenten tar kontakt med mig, så att vi kan reda ut det här.

Naturligtvis gör vi ingen skillnad på de som söker hjälp hos oss baserat på var de kommer ifrån, det vill jag starkt poängtera. Vi behandlar alla lika oavsett ursprung, och jag har fullt förtroende för vår personal på Gilleberget.

Ett gott bemötande är en väldigt viktig fråga för hela landstinget Västernorrland, och vi arbetar ständigt med att försöka förbättra oss.

Marie Norberg, Hälsocentralchef Gilleberget

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel