Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

GM villa göra sig av med Saab

General Motors (GM) överväger att göra sig av med flera av sina märken för att klara krisen.
Ett av dem är Saab.
– Det kan bli en bra affär för en köpare, tycker Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute.

Annons

Uppgifterna om GM kommer från den amerikanska nyhetsbyrån Bloombergs. På GM lägger man snart sista handen vid det förslag som man ska lämna in till amerikanska kongressen den 2 december. Det blir en utfrågning den 5 december och efter det är det dags för beslut. Kanske vet Saab redan i Luciaveckan hur det blir.

GM:s ekonomiska kris är akut. I början av november sade koncernen att pengarna är slut före årsskiftet om inget görs. Då räcker det inte med små förändringar.

I det förslag som Bloombergs hänvisar till vill GM göra sig av med Pontiac, Hummer, Saturn och Saab Autombile. Alternativen är nedläggning eller att sälja.

– När det gäller Pontiac kanske vi talar om att lägga ner, säger Matts Carlsson. Den amerikanska märkesfloran är stor. Pontiac konkurrerar dessutom med Chevrolet, ett annat GM-märke.

Hummer är också speciellt och går kanske att sälja, tror Carlsson medan Saturn är mer ovisst. Han tror där att Toyota, som fanns med i bilden när Saturn startade, kan vara intresserade av fabriken. Varumärket kan diskuteras.

För Saab Autombile är läget bättre.

– För först gången på många år har Saab ett modellprogram framme som ser väldigt spännande ut, säger Carlsson till TT.

– GM har investerat 25 miljarder i produktprogrammet som ska lanseras under 2009. Jag bedömer det som en ganska intressant affär för en ny ägare.

Blir det affär så går det troligen snabbt.

– Det skulle förvåna mig om inte en affär i så fall genomförs under våren, säger Carlsson.

En ny ägare skulle mycket väl kunna bli ett kinesiskt företag.

– Visst skulle de kunna vara intresserade av Saab för att få tag i både kompetens, varumärke och distributionsnät, säger Carlsson.

Och, för att fortsätta spekulationerna, då ser det heller inte så illa ut för fortsatt produktion i Trollhättan.

– All i dag känd logik säger att om man har en mer eller mindre komplett utveckling och produktion av Saab-bilar i Sverige, så vill man sannolikt behålla den intakt.

Carlsson tror däremot inte att någon är intresserad av att köpa varumärket och utvecklingssidan för att sedan lägga ner produktionen.