Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grön el i Norrland är inte troligt – varje ny bil sågar av den gren vi sitter på

Annons
Nya bilar, oavsett drivmedel, bidrar inte till bättre miljö, menar skribenten. Bild: Janerik Henriksson/TT

Replik på Till och med en dieselvurmare kommer till slutsatsen att elbilen är bättre för miljön, ST 14/12.

Jag ser att Johannes Brorsson fortsätter med villfarelsen att en batterifabrik i Skellefteå ska hämta råvaror från närområdet. Litium bryts under vedervärdiga förhållanden i Sydamerika och kobolt i ett krigshärjat Kongo, där människor fördrivs från sina jordar av de som driver gruvorna där arbetarna gräver gångar med händerna och medellivslängden är under 30 år.

Torktiden för litium är 18 månader i ökenmiljö. Att tro att det skall fungera med grön el i Norrland är inte troligt. Att råvarorna skall hämtas från "närområdet" torde bli svårt när de finns i de områden som nämns ovan.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Elbilen bygger på att ha kärnkraften kvar under all framtid för den nu gröna elen, vindkraften stör elsystemet i så hög grad att den blir oanvändbar i någon högre grad. Varje ny bil sågar av den gren vi sitter på oavsett vilket drivmedel den har.

Miljörörelsen har sett till att vi har Europas sämsta bränsle.

Nathan Leroy

Läs också:

Vinsterna väger mer än riskerna – vi kan inte låta den här chansen gå till spillo

Jag kan köra 10 000 mil i min dieselbil innan en elbil blir mer miljövänlig

Diesel och bensin är inte framtiden – våga öppna upp för elbilen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons