Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Grovt missvisande om miljardinvestering

Replik på "Ingen förbättring att tvinga upp folk på gatan", ST 16 januari.

Den anonyme skribenten ”Vakna” har flera fel i sitt svar på min insändare (ST 13 januari) om E4 genom Sundsvall. De prognoser som gjordes om hur den nya bron skulle påverka trafiken i Sundsvall stämde bra, men förutsättningarna för prognosen ändrades av att regeringen införde broavgifter. De som har nytta av bron är inte enbart de 3 000 fordon per dygn som ”bara vill passera vår fina stad”. Även de övriga 8 000 fordon per dygn, som utgörs av människor som ska till eller från centrala Sundsvall har nytta av bron, liksom de 22 000 fordon per dygn som färdas på den gamla genomfarten, men som nu slipper trängas med dem som i stället väljer bron. Likaså de 20 000 fordon per dygn som färdas söderut har nytta av nya E4, oavsett om de väljer den nya motorvägen, eller om de väljer den numera trängselfria gamla vägen.

Det är därför grovt missvisande att påstå att det endast är förbifartstrafiken på E4 som har nytta av den miljardinvestering som har gjorts. Det är tvärtom så, att tiotusentals bilister i Sundsvall har fått ökad säkerhet och bättre framkomlighet.

Inte heller handlar det om att ”tvinga upp folk på gatan för att korsa gamla E4”. Det är riktigt att vi föreslår att gångtunnlarna vid korsningen Köpmangatan – Parkgatan ska ersättas med signalreglerade övergångsställen. Men gångtunneln vid Bolagsverket blir kvar, men flyttas en bit söderut för att få en bättre koppling till gatunätet. Vidare byggs en ny gångtunnel strax norr om Selångersån för att förbättra kontakten med de nya bostäderna på Norra kajen.

Den viktigaste förbindelsen för gående och cyklister mellan Stenstan och de nya bostäder som planeras på Södra kajen är dock vid Storgatan. Där ersätts dagens signalreglerade övergångsställe över fyra körfält med ett likadant fast över bara två körfält. Gångbron tas bort, eftersom den ändå inte kan utnyttjas av cyklister, barnvagnar, personer med rullatorer eller rullstolar. Gående och cyklister slipper alltså göra långa omvägar för att komma till en gångtunnel, klättra över den branta gångbron eller korsa över fyra körfält. Om man inte ser att detta blir det en stor förbättring för gående och cyklister behöver man verkligen vakna och vidga sin vy.

Läs fler insändare här:

Björn Abelsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel