Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gustav Fridolin: Elever och skolpersonal ska inte lämnas åt sitt öde

Annons

Kunskapsresultaten i svenska skolan går upp. Men alldeles för många får fortfarande inte med sig de kunskaper man behöver från livet. En sak är tydlig: Ska kunskaper fortsätta öka måste ojämlikheten brytas.

När ojämlikheten i skolan växer hotas Sverige. Vad är vi för land om var du bor och i vilken familj du växer upp begränsar din framtid?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Sedan 2014 har regeringen gjort stora investeringar i skolan. 20 000 nya medarbetare har anställts. Fler vill bli lärare, och fler lärare återvänder från andra yrken. Det ger eleverna mer tid, och det spelar så klart störst roll för de elever som har det allra tuffast.

För Plus-kunder: Kliver av som rektor – tredje avhoppet på två år vid skolorna i Torpshammar och Ljungaverk

I budgeten för nästa år tar staten större ansvar för finansieringen av skolan. Budgeten innehåller ett statligt stöd som växlas upp till 6 miljarder och som ger mer till de skolor och kommuner som behöver det mest.

Vi ska också bryta skolsegregationen. Vi har redan drivit igenom en lag som gör att nyanlända kan få plats också på friskolor. Vi kommer också ta fram förslag för att man till exempel inte ska behöva stå i kö från BB för att få plats på en populär skola.

Staten arbetar nära runt 200 skolor i landet med särskilt svåra förutsättningar, och gör här tillsammans med rektor och lärare insatser som ska höja resultaten. När en skola har det svårt ska stat och kommun inte skylla på varandra och lämna personal och elever i kläm. Vi ska jobba ihop.

Läs också: Fridolin (MP) rasande över Engelska skolans miljonbidrag från staten: "Heligt förbannad"

I riksdagen behandlas nu lagförslaget om en läsa-skriva-räkna-garanti. Ett regelverk som ska ge elever som behöver det mer stöd redan i de tidiga åren, så små problem inte hinner växa till hinder i många ämnen innan vi tar tag i dem.

Dina studieframgångar ska avgöras av dina ansträngningar, inte hur många böcker som finns hemma i hyllan. Enbart genom att bryta ojämlikheten kan Sverige få högre skolresultat. 

Gustav Fridolin (MP), utbildningsminister

Angel Villaverde (MP), gruppledare Miljöpartiet i Sundsvall

Läs också:

MUF: En auktoritär lärare vid katedern är vägen framåt för svenska skolan

Aldrig mer kommunal skola efter Pinheiros oförskämda inlägg

Att tjäna pengar på vård, skola och omsorg känns inte rätt

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel