Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gymnasieelev: Många prov och orimliga krav på eleverna – lärare ska finnas för att hjälpa, inte stjälpa

"Det handlar mest om sunt förnuft, prata ihop er med era lärare om hur ni ska lägga upp arbetet."

Det var Sveriges Elevråds svar på frågan om hur många prov och deadlines elever får ha under en vecka. Av egna erfarenheter fungerar inte den principen, då jag under en och samma vecka blev tvungen att plugga till sju olika examinationer, trots att jag nämnt situationen till lärare. Och jag vet att jag inte är ensam.

Jag anser att det är självklart att det måste införas nationella regler för ett maxantal examinationer per skolvecka.

Som elev på en gymnasieskola i Sverige vet jag hur det är att känna pressen inför betygen. Som elev hör vi ofta "bra betyg på alla prov/uppgifter krävs inte för att nå bra slutbetyg". Som elev vet jag att det i många fall inte är så.

Lärare, andra vuxna och politiker pratar alltid om hur viktigt det är att vi skaffar oss en utbildning. Men det känns som att vi inte får en ärlig chans.

Vi vet nog alla att det i Sveriges skolor är svårt att nå ett högt betyg. Samtidigt som kraven i skolan är nästintill orimliga, ska vi klara av att prestera när vi har fyra, fem eller sex olika deadlines eller prov i olika ämnen nästintill samtidigt. Resultatet blir att vi elever presterar sämre för att vi måste fördela tiden och därför lägga betydligt mindre tid på varje enskild uppgift. Vi borde alla se logiken i det. Istället skulle vi kunna ha ett provschema med max tre examinationer i veckan och därför inte minska våra möjligheter till bra betyg.

Vilket tar mig vidare till att skoltiden i många fall inte räcker till för att slutföra uppgifter eller lära oss allt inför ett prov. Faktum är att det krävs att vi lägger ner tid på skolarbete utanför skoltiden. Många av oss har fritidsaktiviteter och utöver det vill vi ha tid över till familj, vänner och egentid för att vila upp sig. Tiden räcker inte till till och vi får ingen återhämtning.

Men när jag säger detta menar jag inte att dessa regler skulle vara lätt för lärare att anpassa sig till. Jag förstår att det är svårt att ta hänsyn till elevers alla ämnen, framför allt på gymnasiet när vi läser olika kurser.

Men idag pratas det mycket om psykisk ohälsa bland unga. Så hur ska vi nå de betygen som krävs för att exempelvis läsa vidare på universitet, om vi mår psykiskt dåligt? Pressen som sätts på oss elever blir i många fall för stor, detta visar Folkhälsomyndigheten som presenterar att av de som är stressade över skolarbetet har sju av tio flickor, det vill säga 68 procent psykosomatiska besvär som bland annat nedstämdhet, sömnsvårigheter och huvudvärk.

När det gäller pojkar är den siffran nästan hälften, närmare bestämt 48 procent av pojkarna har liknande problem.

Dessa är väldigt höga siffror, som fortsätter att öka. Lärarna ska väl finnas där för att hjälpa oss igenom skolan, inte förstöra för oss. Lärare, andra vuxna och politiker pratar alltid om hur viktigt det är att vi skaffar oss en utbildning. Men det känns som att vi inte får en ärlig chans.

Avslutningsvis uppmanar jag er att skriva under "Inför nationella regler för ett maxantal examinationer per vecka" på www.skrivunder.com. Genom att göra det står du upp för elevers välmående i Svenska skolor.

Melinda Olsson, gymnasieelev i Sundsvalls kommun

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel