Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

H&M:s hijab utmanar våra föreställningar

Berget bakom henne bildar en vacker fondvägg som förstärker de gråsvarta tonerna i hennes kläder. Hon är sminkad och stylad, iklädd höstens nyckelplagg från Åhléns senaste kollektion. Det enda som skiljer henne från modellen på föregående sida i reklamkampanjen är slöjan.

I H&M:s reklamfilm "Close the loop" syns den Londonbaserade modellen Mariah Hidrissi iklädd en chic outfit bestående av blekrosa kappa, svarta vida byxor, mönstrad hijab och stora, runda solglasögon. Filmen har fått över nio miljoner visningar på youtube, och både H&M och Mariah Hidrissi har överösts med beröm. Det är inte så konstigt med tanke på det stora antal modeintresserade kvinnor som bär slöja, men som sällan eller aldrig syns representerade i reklamsammanhang. Detta trots H&M:s reklampolicy som åtar sig att visa modeller med olika look, stilar och kulturella sammanhang.

Men H&M:s och Åhléns reklamkampanjer har inte bara fått beröm utan också mycket kritik, framför allt från två håll. Dels från konservativt muslimskt håll av personer som anser att mode inte har med religion att höra. Dels från västerländskt håll där hijaben för många symboliserar ett kvinnoförtryck.

En religionsforskare vid Stockholms universitet menar att de två klädesföretagen bidrar till kvinnoförtryck när de lyfter fram slöjan som vilket klädesplagg som helst i sina reklamer. Även i H&M:s och Åhléns kanaler för sociala medier har företagen anklagats för normalisering av kvinnoförtryck och islamisering. Kvinnor som själva har negativa erfarenheter av att bära slöja har i debattartiklar anklagat modehusen för att legitimera slöjan som ett kvinnoförtryckande verktyg.

Deras upplevelse är med all säkerhet sann, för dem. Däremot är det inte alla slöjbärande kvinnors upplevelse eller en universell definition av vad slöjan är för plagg. Det blir inte minst tydligt i kulturforskaren Reina Lewis bok "Muslim Fashion" om den växande gruppen av unga "hijabistas": Unga modeintresserade muslimska kvinnor som på ett medvetet och kreativt använder slöjan som vilket modeplagg som helst. Och själva definierar vad den betyder för dem.

Slöjan är ett laddat plagg för att någon med makt har tagit sig rätten att definiera vad denna bit tyg står för. Är det något som med all säkerhet kommer att ske i takt med modeindustrins uppvaknande till den köpstarka gruppen av unga hijabistas, och muslimska kvinnor i största allmänhet, så är det att slöjan kommer att tappa sin ursprungliga betydelse.

Det är nämligen så kommersialism fungerar: Ett ting töms på betydelse och återskapas av sina konsumenter. Det är inte första eller sista gången det sker. Vill man fördjupa sig i de tankegångarna kan man googla på Marx, för här har faktiskt gubben en poäng. Men det här handlar inte om ekonomisk teori, utan om en kommersiell produkt som utmanar vad vi tidigare har associerat den med.

Om något så kidnappar H&M och Åhléns slöjan och sätter den i ett annat sammanhang än vad religiösa patriarker är vana vid, och utmanar den offerroll som den muslimska kvinnan vanligen påklistras i mediala sammanhang.

Modeindustrin har i alla tider gjort anspråk på kvinnokroppen (och manskroppen). Att modehusen ännu inte gjort anspråk på den stora målgrupp som bär slöja är det konstiga i sammanhanget. Det är inte en dag för tidigt att de vaknar.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel