Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ha koll på trafiken och anpassa hastigheten – så svårt är det inte

Med anledning av Accelerationsfält – okänd funktion för många Timrå- och Sundsvallsbor, ST 9/10.

Skribenten Passaten beskriver mycket av det som flera av oss har varit med om när man har befunnit sig på ett accelerationsfält ut på en motorväg. Det heter just accelerationsfält och vitsen är att komma upp i fart så att man kan anpassa sin hastighet till övrig trafik på motorvägen. Tyvärr finns det finns bilister som inte riktigt har förstått vad som menas med acceleration.

Hur många gånger har man inte hört om olyckstillbuden vid den norra motorvägspåfarten i Skönsberg? Jag ser många som ligger där och fiskör i accelerationsfältet och bakomvarande bilar gör snabba omkörningar utan att kanske vara uppmärksam att det kommer bilar åkandes i hög hastighet ner från bron. Nej, upp i fart så löper trafiken smidigare.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

För att fortsätta på samma tema så saknar många fullständig vetskap om trafikreglerna när man kör ut på en motorväg. Många vill vända på reglerna och tro att motorvägstrafiken ska "lämna företräde", det vill säga att det förekommer väjningsplikt, eller att högerregeln gäller. Det blir mycket missförstånd, vilket oftast leder till tillbud eller trafikolyckor.

Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält. Sedan finns det alltid ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas (43 § Trafikförordningen). Väjningsplikten gäller inte utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte (21 §), om accelerationsfält finns. Föraren har skyldighet att anpassa hastigheten vid accelerationsfält (23 §).

Att skickliga förare på motorvägen anpassar hastigheten för att underlätta eller kanske till och med byter körfält ska ses som en bonus, inte något man ska ta för givet. Aktiv bilkörning, helt enkelt. Ha koll på trafiken, även i backspeglarna, väsa hänsyn och använd blinkers vid filbyten. Men varför inte ha enklare trafiklagstiftning vid motorvägspåfarter? Som i Finland, där det råder väjningsplikt för den som vill in på motorvägen. Klart och tydligt. Då är risken för osäkerhetsmoment mindre.

Mazdan

Läs även:

Körlektioner är inget nöje – men jag väljer det alltid framför engelsk grammatik

Trafikkarusellen snurrar vidare i Sundsvall – när ska kommunen inse bilens värde?

Taxibilarnas vansinnesfärder mellan Sundsvall och Midlanda måste stoppas

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel