Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hannes slåss för sitt körkort

Hannes Lundgren, 38, godkändes av en körskola i Sundsvall och fick B-körkort 2004.
Ett år senare fick han chansen att ta C-körkort, men då kraven för lastbil är högre undersöktes han av en ögonläkare på Sundsvalls sjukhus.
– Hon upptäckte att jag hade brister i synfältet uppåt och underkände mig, berättar han för ST.
Hannes Lundgren känner sig lurad på både B-körkortet och alla pengar han lagt ner.
– Jag får ju inte ens bevisa att jag kan köra bil, säger han.

Annons

Ögonläkarens rapport ledde till en utredning hos länsstyrelsen, men Hannes fick fortsätta att köra personbil.

Först 2,5 år senare kom länsstyrelsens beslut, och Hannes blev av med sitt B-körkort.

– Då hade jag kört prickfritt i 3,5 år och bevisat att jag kan köra bil. Men de sa bara att jag har haft tur i trafiken ...

– Men om jag var så trafikfarlig borde jag väl inte ha fått fortsätta så länge, tycker Hannes.

Han har de senaste åren förgäves försökt få tillbaka körkortet, med eller utan begränsningar.

– Som arbetslös verkstadsmekaniker och svetsare är jag beroende av körkort, för att kunna söka och få ett jobb, säger han.

Han har erbjudit sig att köra upp för Vägverket igen, och kan tänka sig att göra om det vartannat år.

Senast i länsrätten i förra veckan fick han avslag, av medicinska skäl.

"Enligt läkarutlåtanden ska han egentligen inte kunna ta sig fram", skriver länsrätten.

– De läkare som uttalat sig om min syn har inte undersökt mig, säger Hannes, som själv bekostat en synundersökning i Norge.

Där testades reaktionsförmågan, och Hannes reaktionstid låg strax över medel.

– Dom sa att jag var ett gränsfall, berättar Hannes.

I länsrättens dom hävdas att han inte lyckats kompensera sitt synfel:

"Hannes Lundgren har inte visat att han på annat sätt kan kompensera sitt synfältsbortfall på så sätt att det - ur trafiksäkerhetssynpunkt - inte påverkar hans förmåga att framföra fordon" skriver länsrätten.

– Jag får ju inte visa hur jag kompenserar, jag har erbjudit mig att köra med ansvariga på myndigheterna för att visa hur jag kör. Men då säger dom att jag måste ha körkort först...

Hannes menar att han anpassar sin körning efter omgivningen.

– Det naturliga är ju att röra på huvudet för att kunna följa trafiken, och det gör jag.

– Jag ser alla vägskyltar och liknande, men det är ju vägen som är viktigast.

Hannes Lundgren kommer att överklaga länsrättens dom.