Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hans tvingades byta olja på sin nya bil redan efter 450 mil: "Många som känner sig lurade"

Kias sjuåriga garanti var en av anledningarna till Örnsköldsviksbon Hans Edlunds val av ny bil.
Nu känner han sig besviken.
– Det är nog många med mig som känner sig lurade av Kia, säger Hans Edlund, 75 år i sommar.

Annons

Den drygt ett år gamla bilen är blank och fin. En Kia Venga med högt insteg som gör det enkelt att ta sig in och ur bilen. Perfekt för äldre personer, en pensionärsbil.

Hans Edlund föll direkt för den. Men när det visade sig att bilen måste in till service redan efter ett år blev han besviken eftersom han bara kört 450 mil med sin nya bil.

Läs också: Mardrömsköpet: Tvingades laga begagnade bilen – för 23 000 kronor

Som jämförelse kan nämnas att Volkswagen på flera av sina modeller kallas till första servicen efter 3000 mil.

Om Kiagarantin ska gälla måste det utföras en årlig service, oavsett körsträcka, var beskedet.

För Hans Edlund innebar det att Kiaverkstaden i Ö-vik bytte ut olja och oljefilter, luftfilter till kupén och en packnig till oljepluggen.

Efter avdragen rabatt på 186 kronor hamnade sluträkningen på 2086 kronor.

– Jag ifrågasatte om det verkligen behövdes byte olja efter så kort körsträcka. Men beskedet blev att det är bestämt hos Kia centralt och att det inte går att ändra på, berättar Hans Edlund som berättar han mest kör kortare turer.

– Det blir till affären och ibland till någon släkting eller bekanta lite längre bort säger han.

Kian är Hans Edlunds 23:e bil under årens lopp. De servades antal körda mil, inte efter en viss tid.

Hos Kia finns det inga planer att ändra regelverket.

– Tyvärr blir det en hög nota när man kör kortare sträckor. En bil som ofta står parkerad mår inte bra, därför är det viktigt även med oljebyte. Kostnaden för service är densamma för 2000 mil som för 400 mil, säger Cecilia Gustafsson, informationschef Kia Sverige.

Läs också: Begagnade bilar säljer som smör

Hasse Edlund kan välja service hos en icke auktoriserad verkstad, men då måste servicen utföras enligt Kias serviceprogram och rekommendationer för att den sjuåriga garantin ska gälla. Om servicen inte utförs enligt Kias program gäller garantin bara tre år.

Tidigare vägrade Kia godkänna service hos icke auktoriserade verkstäder. Efter en dom i marknadsdomstolen tvingades Kia och övriga bilmärken ändra på sina regler.

Motormännens riksförbund får många samtal från bilägare med likande problem.

– Tyvärr kan man inte göra någonting åt det. För att garantin ska gälla måste servicen vara genomförd. Kör man få mil per måste man tyvärr räkna in en högre servicekostnad per mil. Det gäller oavsett bilmärke. Men den dag bilen säljs är det positivt för andrahandsvärdet, säger Carl-Erik Sternvall, tekniker hos Motormännen.

När det gäller oljebytet är det viktigt att följa rekommendationerna.

– Anledningen till oljebytet är att oljan utsätts för temperaturförändringar över tid. Det gäller också vätskor i bromssystem som kan dra till sig fukt och orsaka sämre bromsverkan, säger Carl-Erik Sternvall.