Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här avslöjas lösningen som ska rädda Sundsvallsbron

Inom kort kommer beslutet om hur rostangreppet på Sundsvallsbron ska stoppas.
Trafikverkets förslag är nu att koppla elektrisk spänning till brostöden.
Kostnaden beräknas till mellan 15 och 20 miljoner kronor.

Läs också: Ett år med Sundsvallsbron – vi livesänder

I mars kom det överraskande beskedet att Sundsvallsbrons brostöd under vattenytan drabbats av en rostattack från järnbakterien gallionella.

Efter det har Trafikverket jobbat hårt för att hitta en metod för att stoppa angreppet. I våras inleddes ett omfattande arbete i Sundsvallsfjärden där olika metoder testades.

Framför allt två åtgärder har varit mer intressanta. Den ena förslaget har handlat om att brostöden ska kapslas in med en stål- eller plasthuv.

Den andra förslaget innebär att elektrisk spänning kopplas till stålsponten, och kallas för katodiskt skydd.

– Som det ser ut nu så kommer vi att satsa på katodiskt skydd. Testerna ser väldigt bra ut när man lägger på en elektrisk spänning på stålsponten under vattenytan. Det gör att bakterietillväxten upphör, säger Magnus Lundberg, projektchef för E4 Sundsvall.

Och tillägger:

– Vi har testat och följt detta väldigt noga med dykares hjälp, i snart åtta månader. Det här är den bästa och billigaste metoden.

Läs också: Rostattacken stoppad mot Sundsvallsbron.

Kostnaden beräknas till mellan 15 och 20 miljoner kronor.

– Vi har haft åtta olika alternativa förslag som vi jobbat med där spannet prismässigt har legat mellan 20 och 100 miljoner kronor, säger Lundberg.

Förslaget är nu att genomföra åtgärden i två delar.

– Vi planerar att installera det på ett stöd under nästa sommar. Sedan kommer vi att följa detta under ett års tid och kontrollera att det fungerar. Därefter installerar vi det på resten av stöden sommaren efter, säger Magnus Lundberg.

Varför gör ni så?

– Vi tror stenhårt på den här metoden och känner ingen tvekan. Men vi vill ändå vara helt säkra eftersom det är så stora värden som står på spel, så att det inte blir några missar om vi väljer att göra så här.

Det som återstår innan det formella beslutet tas är att slutrapporten ska bli helt klar. Klart är också att det blir Trafikverket som får stå för kostnaden.

– Det här ingick inte i vad vi köpte eftersom problemet inte var känt. Då blir det här ett tillägg till projektet, som Trafikverket får betala, säger Magnus Lundberg.

De övriga felen på Sundsvallsbron, som den rostande kantbalken och de felaktiga betongelementen ska åtgärdas av entreprenören under 2016.

– Alla fel på bron ska vara lösta under 2016. Så det känns bra, säger han.