Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här finns inget utrymme för fiasko

Annons

Jag tillhör en privilegierad grupp som har möjlighet att ofta besöka min dementa fru på hennes boende. Jag är där nästan varje dag och kommer på så vis mycket nära verkligheten. Dagens verklighet.

Nu pågår tydligen en besparingsplan inom äldrevården, jag har inga detaljer, men den görs gissningsvis på klassiskt manér där personalen tycks ha lite eller ingen information, och har man information är den dålig eller så misstolkas den. Ryktesspridningen är monumental.

En omorganisation/besparing är alltid smärtsam och om den hanteras oproffsigt, ja, då blir den fiasko. Här finns inte plats för ett fiasko. Här pratar vi om en organisation som sköter om de allra svagaste i samhället – sjuka, dementa eller bara gamla. En grupp som inte har någon som aktivt och engagerat för gruppens talan, man har bara att finna sig. Vi anhöriga är inte bättre. Var finns vårt engagemang eller forum för att våra nära och kära ska få en anständig vård? Eller har luften gått ur efter kampen att ens få en plats på ett boende?

Om man nu minskar exempelvis nattbemanningen, så inte märker vi om vår anhörige får vänta på hjälp, eller till slut kissar på sig i sin ensamhet. Men tänk tanken där du sitter med fredagsmyset, då smakar det kanske inte lika gott.

Jag är helt övertygad om att det inom alla boenden finns arbetsuppgifter som inte direkt har med vården att göra. Indirekt kanske men inte direkt. Varuleveranser och viss städning är sånt som jag ser med egna ögon. Det finns säkert mer.

Jag ogillar ordet ”enklare jobb” men nog finns de, och nog finns det personer som skulle jubla över ett sådant jobb. Låt dem som är utbildade att vårda gamla/sjuka göra det som jag tror att de en gång utbildat sig till – att jobba med människor.

Under mitt yrkesliv hade jag ansvar för en serviceverksamhet som skulle fungera dygnet runt med 100-tals anställda. Jag tror mig ha en del erfarenhet. Men åren går ...

Avslutningsvis, vi anhöriga som är intresserade, hur får vi information om de pågående förändringarna? Själv ska jag ta med mig en kopp kaffe och knacka på hos chefen för ”mitt boende” och ta till mig den information som finns.

■■ Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner Sundsvall Tidnings nya app här, till Iphone eller till Android!

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Hans Lindén, Sundsvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel