Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hårt tryck på kvinnojourerna vid storhelgerna

Redan innan årets sista högtider har dragit i gång på allvar har det varit rekordmånga samtal till Kvinnofridslinjen. Några veckor innan jul hade 30 000 samtal från kvinnor som hör av sig om hot eller våld tagits emot.

Kvinnor som har utsatts för våld eller hot kan ringa till Kvinnofridslinjen, som drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid i Uppsala, för att få stöd. Där tar de emot mellan 80 och 90 samtal varje dygn från kvinnor i hela landet.

Förra året ringde sammanlagt närmare 29 000 personer till linjen. Men i år kommer siffran att bli fler då de redan tagit emot över 30 000 samtal.

Storhelger, semestrar och skolavslutningar brukar göra att samtalen ökar och många brukar höra av sig när de börjat jobba igen efter ledigheterna. 89 procent av samtalen till den nationella stödtelefonen handlar om psykiskt våld som hot och tvång. Men det kan även vara i kombination med fysiskt våld. Det kan både vara de som utsatts själva men också anhöriga som ringer.

– En del ringer när de har varit utsatta och söker hjälp akut. Men väldigt många ringer också för att de har funderingar kring en dålig relation och undrar om man ska behöva höra skällsord eller få ta emot knuffar och slag. Andra ringer när det har gått väldigt långt och vill lämna relationen, berättar Åsa Witkowski chef för patientverksamheten vid Nationellt centrum för kvinnofrid i Uppsala i ett pressmeddelande.

På Kvinnojouren i Sundsvall är det i dagsläget rätt lugnt inför jul och nyår.

– Det är efter helgerna som många brukar ringa. Vi har alla höga förväntningar på julen och att allt ska bli så bra. Men det blir inte alltid så, säger Elisabeth Unander som är en av tre som jobbar på kvinnojouren i Sundsvall.

Det är en av ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer) jourer där man kan få samtalsstöd, skyddat boende och juridisk hjälp. Den är tillgänglig dygnet runt och tre personer jobbar i Sundsvall med att ta emot samtal.