Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Historielöst om E4

Annons

TV: I klippet ovanför ger ST:s politiske redaktör Marcus Bohlin sin syn på gamla E4:ans framtid. "En chans att göra Sundsvall till en mer attraktiv hamnstad."

Replik på ”Som man bäddar får man ligga”, ST.nu 16 februari.

Planeringen av en ny E4 förbi Sundsvall började långt tidigare än 1994. Jag har inte varit med från de första planerna, som togs fram redan på 1950-talet. Ett förslag om en västlig förbifart presenterades på 1960-talet. Men från början av 1980-talet har jag följt planeringen, först några år på dåvarande Vägverket, sedan 1986-1989 som trafikplanerare i Sundsvalls kommun och därefter som konsult och intresserad allmänhet.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Den första grundligare utredningen av ett västligt alternativ gjordes av Delegationen för miljöprojekt Sundsvall/Timrå. I rapporten ”Miljökonsekvensbeskrivning av trafikledsnätet i Sundsvall”, oktober 1990, jämförs ett östligt och ett västligt alternativ för E4. Utredningen visar, att av de 27 100 fordon per dygn som 1988 passerade på Tivolibron skulle 24500 finnas kvar, även om man byggde en västlig E4. Dessutom skulle ett västligt alternativ vara sämre än ett östligt med avseende på natur- och kulturmiljö, landskapsbild och påverkan på bebyggelse och friluftsliv. Utredningen förordade därför att det östliga alternativet skulle utredas vidare.

Dåvarande Vägverket redovisade ytterligare en utredning i december 1997, ”E4 Sundsvall – vägutredning”. I denna utredning tittade man på tre olika västliga alternativ, men samtliga valdes bort med anledning av liten avlastning av den befintliga vägen, stora konflikter med natur- och kulturmiljö, rekreation och landskapsbild samt höga kostnader.

Nästa utredning kom från Vägverket i augusti 2000. Även i denna utredning redovisas ett västligt alternativ. Alternativet väljs bort på grund av ”begränsad avlastning av befintlig E4” samt ”betydande miljöingrepp”.

Någon utredning från 1994 känner jag inte till. Men om det var så, att Vägverket 1994 förespråkade en västlig förbifart, så var det ju tur om kommunen inför utredningarna 1997 och 2000 lyckades få Vägverket på bättre tankar. För om vi hade byggt E4 väster om Sundsvall, så hade trafiken i centrala Sundsvall sett ut precis på samma sätt som den gjorde innan den nya E4-bron togs i trafik. Nästan all trafik på E4 har mål i centrala Sundsvall och nyttan av en västlig förbifart är därför ytterst begränsad. Däremot vore det klokt att damma av planerna på en lokal västlig förbindelse mellan Bergsgatan och Västra vägen för att minska trafiken på Sidsjövägen, Dalgatan och Skolhusallén.

Björn Abelsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel