Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Höj livförsäkringen innan färden på Timmervägen

Trafikverket, var har ni de gömda dokumenten som visar att boende och bilister längs Timmervägen är undantagna i ert trafiksäkerhetsarbete?

Trafikverket har ett uppdrag. Vägar förstås, men de ska även titta på hur "förbättringsarbeten" påverkar miljön (åka kollektivt) och om det påverkar människors rörelsefrihet negativt. De ska möjliggöra till ökad hälsa och alltså inte begränsa friheten till att gå och cykla längs en väg. Samma sak gäller för buller, utsläpp och vilka konsekvenser ökad trafik innebär.

Trafikverket påstår sig också värna reseupplevelsen, levande landskap och turism och ska anpassa infrastrukturen till omgivande landskap: "Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder transportsystemet. Utformarna har det yttersta ansvaret för säkerheten. Trafikverket ansvarar för att samordna arbetet för Nollvisionen i Sverige". (Trafikverket.)

Hur den samordningen fungerar syns i ST:s artikel 13/8 när Trafikverket skyller beslutet angående hastighetshöjningen på länsstyrelsen.

Läs artikeln (för Plus-kunder): Hastigheten på Timmervägen höjs – boende i närområdet vansinniga: "Idiotiskt beslut"

Var finns kommunen? Vägen är inte kommunal, men vi är kommuninvånare som har rätt att leva och bo, ställa undan bilen för att cykla och gå i stället. Barnfamiljer som valt att låta barnen växa upp i lantidyll känner oro och den är befogad.

Förbättringsarbeten ska anpassas till människans förutsättningar och de åtgärder som behöver vidtas för det ska också planeras in och verkställas.

Timmervägen begränsar rörelsefriheten. Kristofer Engstrand på Trafikverket hävdar i en insändare i ST 11/7 att det är få cyklister längs Timmervägen. Som vägen ser ut nu finns inte den valmöjligheten. Först måste man höja sin livförsäkring och fylla i det Vita arkivet för att våga sig ut på den spruckna, håliga vägrenen som stundtals försvinner.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Alla boende längs vägen måste göra livsfarliga vänstersvängar eller belasta miljön i onödan genom att åka till rondellerna för att hamna på rätt sida. Att hämta posten har blivit en nära döden-upplevelse och att åka kollektivt..?

Heder till er alla, med Ewa Eriksson i spetsen, som försöker påverka, förbättra, förebygga olyckor och värna om vår rörelsefrihet. Timmervägen skapar oro för alla som vistas på den eller lever bredvid den.

Det handlar inte om, utan när den första dödsolyckan sker. Den kan bero på föraren, men med största sannolikhet beror den på för mycket trafik på en väg som inte klarar den belastningen och "förbättringsarbeten" och åtgärder som försämrat den.

Snart är det höst och de vita väglinjerna lyser ännu med sin frånvaro.

Trafikverket, länsstyrelsen och kommunen: Någon måste väl ändå veta vem som ansvarar för vad?

Den som överlever får se

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel