Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hundratals åksugna köade länge för liftkort

Många fick stå länge i kö för att köpa liftkort i Sidsjöbacken på söndagen.
– Jag och sonen lessnade efter en och en halv timme och åkte hem, säger en pappa som hörde av sig till ST.

Det strålande vintervädret på söndagen lockade mycket folk till Sidsjöbacken men för den som hade tänkt sig att snabbt köpa ett liftkort och ge sig ut i backen tog det stopp redan innan man nått fram till servicehuset.

Kön till skipass-luckan ringlade lång och stundtals tog det långt över en timme enligt besökare som hörde av sig till Sundsvalls Tidning.

Läs också: " Sidsjöbackens liftsystem återigen utsatt för livsfarligt sabotage"

Fullt så länge hade inte Kristian Assergård stått men upp mot en timme tog det innan han var framme.

– Det känns lite tråkigt. Jag skulle hellre ha varit ute i backen, säger han medan han står i kön.

Strax bakom honom står Anton Sandström och Ingrid Sundqvist och hänger på sina brädor.

– Jag skulle hellre vara i backen, säger Anton och får medhåll av Ingrid som konstaterar:

– Alla är lite otåliga och vill väl som sagt ut i backen.

Läs också: "För lite personal i Sidsjöbacken"

Anledningen till väntetiden förklarar Per Lundström, som driver försäljningen i servicehuset på entreprenad från kommunen, med att Sidsjöbacken en sån här dag lockar hysteriskt med folk.

– Efter att den nya barnbacken öppnade har vi säkert fått hit ett par hundra barn under sju år med föräldrar och syskon utöver de besökare som vi haft tidigare, säger Per Lundström.

Läs mer: "Skidpremiär i Sidsjöns nya barnbacke – trots flera plusgrader"

Han berättar att det inte var någon överraskning att det skulle bli mer folk. Därför beställdes två nya kassor för att komplettera den enda som finns sedan tidigare.

Skipass skulle då gå att köpa både i skiduthyrningen och i kaféet.

– Kassorna står på plats sedan fyra veckor men leverantören får inte till mjukvaran, tyvärr.

– Vi kan bara be om ursäkt och säga att vi har en lösning men att tekniken ställer till det, säger Per Lundström.