Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hur många av oss ska kallas antisemiter?

Svante Säwén

Ingen ska behöva ta emot anklagelser på grund av sin etniska eller religiösa bakgrund. Därför var det redan efter kriget dumt att anklaga tyskar i allmänhet för vad Hitlers nazister åstadkom. En annan sak är att det hat nazismens illdåd födde ändå gav såna följder. Där de segerrika sovjetiska trupperna drog fram var våldtäkterna många. Det var brottsligt i sig, och ännu värre blev det eftersom straffet utdelades även till helt oskyldiga som en kollektiv bestraffning. Det var brottsligt, men det går att förstå hur det kunde ske.

Tycker du att det är en konstig åsikt? Många menar ju att Förintelsen – nazisternas industrialiserade folkmord på judarna – ursäktar fördrivningen av palestinierna efter det dessa kallar nakhba – katastrofen – alltså Israels bildande. Reaktionen då får nog ses som ett utslag av kolonialt tänkande. Men det värsta är att problemet finns kvar 64 år senare.

Att anklaga tyskar i dag för nazismen är förstås direkt befängt eftersom de flesta tyskar inte ens var födda då. Alla serber kan inte anklagas för de nationalistiska övergreppen under Jugoslaviens plågsamma sönderfall. Kurder och turkar ser mycket på skilda sätt. Svåra motsättningar har ofta svåra händelser som bakgrund.

I fallet Palestina är det än värre. Alla israeler kan inte anklagas för Israels övergrepp mot palestinierna. Eller för 45 år av ockupation av Västbanken. För alla israeler stöder inte övergreppen och ockupationen. Och det gäller förstås i än högre grad judar i Sverige. Alltså ska inte Malmös judar attackeras för vad Israel gjorde mot Gaza 2008-09. Fast förvånad om det sker kan man ju inte vara efter det oproportionerliga övervåld som drabbade släktingar och vänner till andra av Malmös invånare. Psykologin är inte annorlunda i dag än i exemplet med de sovjetiska trupperna.

De som mitt under anfallet mot Gaza öppet demonstrerade till stöd för de israeliska övergreppen förtjänar den kritik de får. Det innebär förstås inte att Malmös judar – oavsett vad de tycker – inte har samma rätt att kräva skydd för sin person som Malmös muslimer – oavsett vad de tycker.

Malmös socialdemokratiska kommunalråd sen 20 år, Ilmar Reepalu, har fått mycket kritik för sitt agerande från judiskt håll. Som jag uppfattar det har han inte på något vis agerat antisemitiskt, som USA:s regering sändebud, Hannah Rosenberg påstår. Kanske har Reepalu någon gång uttryckt sig otydligt. Kan man inte göra det utan att vara antisemit?

Är det inte i själva verket så att en och annan lär anse att den här ledaren är antisemitisk trots att jag på intet sätt ser ner på judar. Den dag USA:s regering skickar sändebud när alla muslimer dras över en kam, skulle dessa förtjäna att tas på större allvar.