Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hushållsavdraget misslyckat som jobbsatsning

Ylva Öhrling på Norrlands miljövård lastar bilen för att städa åt en familj i Granloholm.

Tre tjejer jobbar heltid hos kunder som utnyttjar hushållsavdraget, men färsk statistik visar att det omdiskuterade avdraget bara skapat ett 20-tal årsarbeten i distriktet.

– Vi hade inte haft de här kunderna utan avdraget, men för att det här ska bli en stor grej krävs att folk ändrar sitt köpbeteende, säger delägaren Peter Norberg.

Annons

Det hett omdiskuterade hushållsavdraget , även kallat RUT-avdraget, infördes för att skapa jobb och göra det billigare för privatpersoner att få hjälp i hemmet.

Skatteverket har tagit fram färsk statistik åt ST som visar omfattningen och värdet av hushållsavdraget i Medelpad och Nordanstig under andra halvåret 2009. Det verkar inte gå så bra.

Siffrorna visar att bara 0,8 procent av invånarna kunde eller ville utnyttja möjligheten till avdrag för städning, snöskottning eller andra hushållstjänster.

Minst var intresset i Nordanstig och Timrå.

1 550 personer i de fyra kommunerna köpte hushållstjänster för 4,2 miljoner kronor förra halvåret. I genomsnitt för 2 664 kronor per köpare. Skatteverket betalade ut hälften av kostnaden, skattereduktionen, direkt till företagen.

Värdet av hushållsjobben motsvarar inte mer än cirka 20 årsarbeten i de fyra kommunerna.

Familjeföretaget Norrlands miljövård omsätter 175 miljoner kronor, och 150 av de 600 anställda jobbar i Sundsvall. För dem är hushållsnära tjänster en försvinnande del av intäkterna, men man har ändå en speciell grupp på tre tjejer som sköter det på heltid. I Sundsvall har man cirka 70 kunder just nu.

– Men det ökar hela tiden. De flesta kunderna är familjer som prioriterar barnens fritid eller sitt jobb före städning. Jag stortrivs med det här, för man får mycket kontakt med kunderna och det är kul när de blir nöjda, säger Ylva Öhrling, som leder den lilla städgruppen.

Peter Norberg säger att hushållsnära tjänster inte är guld och gröna skogar i nuläget. Tröskeln är låg för den som vill starta nytt, men det blir sårbart om man inte har folk att täcka upp med om någon blir sjuk. Dessutom krävs en ny syn på familjeekonomi innan hushållsnära tjänster kan växa, tror han.

– Först måste folk ändra sina köpbeteenden. Att de lägger någon tusenlapp på städning för att kunna ägna sig mer åt sina fritidsintressen, sina jobb eller sina barn, i stället för att köpa lyxvaror för pengarna som blir över, säger Peter Nordberg.