Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Indisk tempeldans

/
  • EVIG UNGDOM. Milana Severskaya säger att den indiska klassiska dansen är ett sätt att finna nyckeln till evig ungdom.
  • FÖRKLARAR. Innan Milana Severskaya börjar sin uppvisning berättar hon hur dansen utförs. ”Överkroppen har kontakt med himlen och Gud”, säger Milana och sträcker armarna mot skyn.
  • känsla. Den 6 000 år gamla indiska tempeldansen handlar mycket om rytm och känsla.
  • VACKRA RÖRELSER. Milana Severskaya visar prov på sin skicklighet inom indisk klassisk dans och har ett kroppsspråk som är enormt vackert.Foto: Sofie Wiklund

Doften av rökelse sprider sig i lokalen och endast värmeljusens gula sken fladdrar i mörkret.

Till tonerna av indisk musik börjar Milana Severskaya dansa den 6 000 år gamla traditionella tempeldansen Baharatanatyam.

Hon gör det för att hitta nyckeln till ungt liv, fri från rädsla för döden och rädsla för sjukdomar.

Annons

Hon är på flykt ifrån sitt hemland. I St Petersburg lämnade Milana Severskaya bland annat sin berömda skola Sarasvati Kshetram School, som hon grundade 1995. En skola som utbildat elever i olika indiska konstformer såsom indisk sång, rytmer, språk, gester och så självklart dans. Milana själv har under dryga tio år med jämna mellanrum rest till Kerala i södra Indien för att där genomgå utbildningar i den uråldriga tempeldansen Baharatanatyam.


”Det finns mer”

Sedan tre månader tillbaka är hon bosatt i Stöde – i väntan på asyl.

Hon tror själv inte att hon kommer att få stanna så mycket längre i Sverige och i lördags passade hon därför på att visa upp sin unika dans och kunskaperna kring denna i Vigge bygdegård.

Ett tiotal besökare fick under närmare två timmar vara med på en resa i den traditionella tempeldansens historia.

– Vi lever i en materiell värld, men det finns mer. En värld runt oss som vi inte kan se, en andevärld. Ghandarva kallas musikerna som spelar från skyn och apsara är vackra kvinnliga dansare, berättar Milana hon och börjar leda besökarna in i den österländska musikens konstform.

Indisk musik bygger på rytmer och använder ett system som kallas Talam, till skillnad från den västerländska som använder sig av toner. Och i dansen finns de tre huvudingredienserna känslor, melodi och rytm. Kvällens deltagare får lära sig några grunder och klappar sedan takten till Milanas dans.

Hon berättar även att kvinnorna i den indiska dansen aldrig gör höga benlyft, kvinnans styrka finns nämligen i jorden.


Bjällerkransar

– Kvinnan föder barn och har med undre halvan av kroppen kontakt med jorden. Överkroppen har kontakt med himlen och Gud, säger Milana och sträcker armarna mot skyn.

Efter en och en halv timmes berättande om den uråldriga tempeldansen släcker hon den elektriska belysningen, tänder några ljus och låter rökelsen sprida sin doft i rummet. Runt fotlederna fäster hon små bjällerkransar och ett tunt tygskynke viras runt kroppen.

Musiken börjar ljuda och sakta, sakta kommer dansen igång. Det är vackert, riktigt vackert.


Mycket känsla

Kroppsspråket är fantastiskt och trots att man inte förstår sig på historien i dansen så kan man tydligt utläsa känslorna i Milanas framförande av ”Tilana”, den sjunde dansen.

Klassisk indisk dans är något som undertecknad aldrig upplevt tidigare och som jag önskar att fler borde få ta del av.

– Det gäller att hitta nyckeln som ger dig ungt liv, utan rädsla för döden och utan rädsla för sjukdomar, säger Milana.

Annons