Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inga fler plastprylar tack

Annons

Det här med vad som säljer är intressant tycker jag. Sex säljer ju. Så varför gör ingen sexspel? Tja, för att ingen skulle våga spela dem bland folk såklart. Och den ensamme sextittaren/spelaren brukar ju… ehh, ja ni fattar.

Men det är ju inte bara sex som säljer. Wii säljer ju också. Som smör. Och på topplistorna håller man Singstar hand i hand. Så om man inte kan göra sexspel får man alltså göra partyspel?

Tja, det verkar ju vara devisen för ungefär femtievla av världens stora spelföretag. Microsoft har satsat en mindre nationsbudget på att klämma in sig någonstans i partyspelssmeten som i dagsläget bara består av Nintendos plastviftande och Sonys falsksång.

Om de lyckas? Nej, det vill jag inte påstå. Varken Lips, Scene it eller You’re in the Movies är några förbättringar på sång, frågesport eller kamera-kategorierna i spelhyllorna. Det största problemet är att ingen verkar veta vad spelarna vill ha. Istället för att ägna sig åt ordentlig marknadsanalys verkar företagen besatta av att plagiera och snoka i andra företags uppställningar.

Varför spelar folk sällskapsspel? Förutom för att skratta åt den som druckit mest menar jag. Jo, för att man vill umgås. Och umgås gör man inte genom att lära sig fem nya sätt att använda en plastpinne på som i många dåliga Wii-spel. Det gör man genom att lattja omkring, skoja, skämta och ha roligt som i ett fåtal bra Wii-spel.

Det säger ju sig självt egentligen, blir det för invecklat blir det inget roligt. Så varför använda en webbkamera för att spela? Som alltid, alltid, alltid kommer att krångla. Vad är det för fel på göra ett spel med charmig grafisk stil där man tillsammans ska lista ut vem i sällskapet som mördat grevens katt? Eller något helt annat genialt som gör att man engagerar sig fram till nästa laddningstid.

Det är inte det att jag har något emot partyspelen. Jag förstår bara inte varför utvecklarna ska göra det svårare för folk att kliva över tröskeln och plocka upp en kontroll från första början än vad som är nödvändigt. Hur svårt kan det vara?

Om man nu ändå gillar att kopiera andras idéer så kopiera WoW-konceptet. Få folk att känna sig duktiga för att de lyckats klicka på sin egen gubbe. Ge dem ett blankt svärd. En färggrann rustning för att ha lyckats prata med någon. Underhåll dem för bövelen!

För om det inte händer snabbt så kommer någon att börja kolla mobilen, en annan gäspa, en tredje säger "Ska vi gå till krogen?". Och svaret kommer aldrig bli "Nej, vi stannar och spelar sällskapsspel som inte underhåller.".