Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt stöd åt Hamnarbetarförbundet och deras krav

Annons

Med stor bestörtning fick vi för ett par veckor sen via SVT ta del av, hur Transportanslutna hamnarbetare arbetat övertid i Tunadalshamnen i Sundsvall under pågående konflikt mellan Hamnarbetarförbundet och hamnarbetsköparna!

Det är illa nog, att Transport motarbetar de arbetare, som sen 1972 föredragit att ingå i ett separat förbund, när man inte tyckte att Transport längre var ett tillräckligt demokratiskt och stridbart fack.

Det råder faktiskt föreningsfrihet i det här landet. Det är hög tid, att LO och Transport inser det och tar konsekvenserna därav. Nämligen står upp för de högst rimliga krav om bland annat ett eget kollektivavtal, som Hamnarbetarförbundet fört fram sedan flera år tillbaka, och som nu ställts på sin spets genom att Sveriges Hamnar, arbetsköparnas organisation, vill få bort ett i deras tycke alltför stridbart och rakryggat fack; Hamnarbetarförbundet.

Transport står på samma sida som de företrädare för flera arbetsköparorganisationer, som nyligen i en insändare spär på rena lögner om vilka som egentligen skadar ekonomin mest i denna konflikt.

Den ”långa hamnstrejken i Göteborgs hamn”, som man nämner i inlägget, blev ju förlängd från hamnarbetarnas strejk på åtta timmar, till 371 timmar genom arbetsköparnas lockout! Därav följderna för flera av Svenskt Näringslivs medlemsföretag.

Att stänga hamnen och överflytta gods till andra hamnar var alltså en följd av arbetsköparsidans egna beslut, men man anklagar Hamnarbetarförbundet för de dryga två veckornas stängning och miljardförluster för företagen.

Skamligt!

Taktiken i år är densamma. Arbetarnas kortvariga punktstrejker kontras med flera timmars lockout medan skulden för ”bristande tillit till svenska företag” beskylls arbetarparten för.

Arbetsköparna hävdar bland annat, att det inte går att ha två fack att förhandla med på samma arbetsplatser. Tänk, att det är så orimligt svårt för Sveriges Hamnar att kunna gå iland med något som alla svenska kommuner lyckats med i åratal, när det gäller de två befintliga lärarfacken!

Men kanske skon klämmer just där, att de flesta hamnar numera är privata och mer angelägna att vrida åt tumskruvarna på arbetarna, i synnerhet några av de mest stridbara och rakryggade på den svenska arbetsmarknaden.

I Sverige äger ytterligt få strejker rum. Även om man jämför vårt land med våra betydligt mindre grannländer, så ligger vi absolut lägst på antalet strejkdagar. Det är inget vi tycker att de svenska fackföreningarna ska yvas över, inte i tider, när förhållandena på arbetsmarknaden stadigt försämras, med allt fler otrygga jobb och en ohämmad tillväxt av bemanningsföretag, som medför en uppdelad arbetsmarknad, ett A och ett B-lag inom den privata arbetsmarknaden.

Allt stöd åt Hamnarbetarförbundet och deras krav!

Styrelsen för Kommunistiska Partiet i Västernorrland genom Eva Rudström, ordförande

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också debattartiklarna:

Industriarbetsgivare: Vi känner djup oro för hamnstrejken – den hotar jobb och tillit

► Svenska Hamnarbetarförbundet: Släppa in oss som fullvärdig avtalspart – ett rikstäckande kollektivavtal behövs

► Svenska Hamnar: En hamnkonflikt hotar svensk ekonomi

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons