Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre bygga en tvåfilig 90-väg för bussar, färdtjänst och utryckningsfordon på E14 – då kanske bilister omvärderar sina resvanor

Artikel 3 av 3
Bygget av nya E14
Visa alla artiklar

Annons

Så har då bygget av den nya motortrafikleden på E14 från Blåberget till Timmervägen tagit fart i form av avverkningar. Det som Trafikverket med kommunens goda minne gör är att underlätta för bilismen på samma sätt som de gjorde tillsammans när motorvägen längs E4 mellan Njurunda och Sundsvall byggdes med tillhörande bro.

Då motortrafikleden på E14 inte kommer att byggas ända in till stan så kommer den propp som redan idag bildas vid Timmervägen och hela vägen längs Bergsgatan in till centrum att bli ännu värre, tror Föreningen för en kollektivare trafik i Sundsvall.

De styrande politikerna underlättar ytterligare genom att bygga ett stort parkeringshus vid järnvägsstationen för många bilar. Visst, bilarna blir mer miljövänliga när det gäller bränslet, men det är så mycket mer som påverkar miljön i form av partiklar från däck och vägbana, men även tillverkning av allt fler bilar.

Kommunen har uttalat stora mål med att flytta över resandet från bil till buss, tåg, cykel och gående, men de motarbetar sig själva med dessa vägbyggen. Under rubriken "Hållbart resande" på kommunens hemsida finns inget innehåll vilket kan ses som symptomatiskt.

Man lägger ner nästan en halv miljard på E14 utan att ta hänsyn till faktorer, som att inom en snar framtid kommer det att finnas självkörande bilar som enligt beräkningar kommer att kunna ta bort en stor del av biltrafiken när det är fullt utbyggt. Dessutom gör tekniken att allt fler kommer att kunna jobba hemifrån flera dagar i veckan. Då står man där med en dyr väg som var tänkt att betala av sig under 50 år.

Då motortrafikleden inte kommer att byggas ända in till stan så kommer den propp som redan idag bildas vid Timmervägen och hela vägen längs Bergsgatan in till centrum att bli ännu värre eftersom det kommer att genereras mer trafik då det blir imaginärt lättare att ta bilen. Så den tidsvinst som görs på motortrafikleden kommer att ätas upp. Dessutom kommer alla dessa extra bilar att snurra runt och leta parkeringar och göra en massa ärenden inne i stan efter jobbet.

Det som kommunen ska göra istället är att bygga ut kollektivtrafiken och komplettera den med pendlarparkeringar för de som inte har en busslinje utanför knuten. Då kan de ta bilen (eller cykeln) fram till en knutpunkt där de kan byta till buss och sedan ha en varm bil som väntar när de kommer hem. Det ska finns expressbussar i rusningstid som åker från knutpunkten och direkt in till centrum med stopp endast vid andra knutpunkter.

Nu kan du tycka att vi är lite sent ute då bygget redan har påbörjats men det går att genomföra bygget ändå fast då bara i form av en tvåfilig 90-väg som endast får användas av bussar, färdtjänst och utryckningsfordon. Eventuellt kan även elbilar och taxi få utnyttja denna sträcka. Då blir det ett incitament för de som sitter i bilköerna efter den gamla vägen att omvärdera sina resvanor.

Det finns något som kallas fyrstegsprincipen och innebär att Trafikverket ska pröva alternativa åtgärder till om- och nybyggnationer men det görs bara i hälften av infrastrukturprojekten enligt Riksrevisionen. Vi vill veta om Trafikverket tillsammans med kommunen har gått igenom dessa punkter som i korthet innebär att man ska undersöka alla möjligheter innan man bygger nytt.

Föreningen för en kollektivare trafik i Sundsvall, genom Magnus Linell

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också:

[+] Jättesatsning på nya E14 – 455 miljoner kronor kostar den fyrfiliga vägen: "Vi har jobbat stenhårt"

[+] Jättebygget på E14 har startat – så påverkar trädfällning trafiken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons