Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre låta en linbana till Norra berget gå från Esplanaden – då binds den samman med kollektivtrafiken

Artikel 4 av 5
Planerna på Norra berget
Visa alla artiklar

Annons

Om kommunen bygger linbana till Norra berget lovar ägaren till restaurang Grankotten att tillsammans med externa investerare satsa 100 miljoner kronor på ett hotell.

Linbana på Madeira. Foto: Maria Lindberg/Arkiv

En fungerande transportlösning anses vara en förutsättning för att bedriva mer omfattande verksamhet på berget. Parkeringsplatserna räcker knappt till som det är nu och vid större evenemang korkar trafiken igen helt. Att skjutsa upp alla besökare med bussar och bilar är inte en framkomlig väg.

När tidningen frågade ut politikerna om denna rätt så unika chans att äntligen förverkliga den vid det här laget säkert halvsekelgamla idén om en linbana så viftade de bort det med mummel om "begränsat budgetutrymme" och "kan inte anses tillhöra den kommunala kärnverksamheten".

Läs [+]-artikeln: Linbana till Norra berget kan ge hotell för 100 miljoner – så svarar politikerna: "Får inte fastna"

En undran: Tillhör det den kommunala kärnverksamheten att bygga ett parkeringshus i inre hamnen för 125 miljoner kronor?

Linbanan – som i det aktuella förslaget ska gå från Universitetsallén upp till utsiktstornet, en sträcka på cirka 500 meter – beräknas kosta 30 miljoner kronor. Kanske är det en glädjekalkyl. Säg i stället 60 miljoner.

Linbanan ska definitivt inte heller gå från någon avsides grusparkering, utan från Esplanaden. Det skulle fördubbla sträckan till dryga en kilometer, och kostnaden till 120 miljoner kronor enligt räkneexemplet (fortfarande billigare än p-huset). 150 meter skulle också gå förbi bostäder. Kanske blir det överklaganden, kanske tar projektet några år extra – men vad spelar det egentligen för roll när det redan tagit 50 år? 

Den längre sträckan från Esplanaden har nämligen en mängd fördelar: Merparten av banan löper längs bergssidan med en fantastisk utsikt över dalgången. Linbanan binds även samman med bussarna och blir till en integrerad del av kollektivtrafiken med samordnade avgångar och köp av biljetter på försäljningsstället vid Esplanaden (till sidan av att köpa biljetter i appen eller blippa busskortet). För enkelhetens skull kan returresorna ner från berget vara avgiftsfria.

Att Sundsvall saknar en riktig stadspark blir dessutom plötsligt till ett långt mindre problem när man med en linbana kan ta sig från centrum upp till Norra bergets naturreservat och friluftsmuseum på några få minuter.

En annan stor fördel med en linbanestation intill den centrala busshållplatsen på Esplanaden är att linbanan blir ett dragplåster för bussarna. Med tanke på att endast sju procent av resorna sker med buss så är det något som verkligen behövs. Särskilt om kommunen menar allvar med sitt prat om att verka för att öka antalet kollektivtrafikresenärer.

En stad som går från ord till handling är Göteborg, där man i år börjar bygga det man kallar en stadslinbana. Invigningen är tänkt att ske 2021 i samband med att staden fyller 400 år.

En annan stad som fyller 400 år det året råkar vara Sundsvall, och det firar vi med ett parkeringshus i sex plan.

SNM

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs [+]-artikeln: Krögare vill bygga hotell för 100 miljoner – om Norra berget får linbana: "En attraktion på köpet"

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons