Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läs på – kobolt och litium finns i Sverige

Annons
Johannes Brorsson vill rätta en tidigare insändarskribent angående metaller som behövs för att tillverka batterier till bland annat elbilar. Bild: Pontus Lundahl/TT / Per Larsson/TT

Replik på Grön el i Norrland är inte troligt – varje ny bil sågar av den gren vi sitter på, ST 22/12.

Insändarskribenten Nathan Leroy tror att all kobolt i världen finns i Kongo. Det är fel. Både litium och kobolt finns i berget i Sverige, kobolt finns i närheten av Kiruna men även i Bergs kommun. Litium finns i Bergby, strax utanför Gävle. Många andra viktiga metaller för att tillverka batterier finns och bryts redan i dag i Sverige.

Detta kommer att bli än mer aktuellt när Europas största batterifabrik börjar producera batterier i Skellefteå. Northvolt har samma tänk som Tesla, deras vd Peter Carlsson är tidigare inköps- och logistikchef på just Tesla. De kommer att sträva efter så kallad vertikal integration vilket innebär att de integrerar delar av produktionsprocessen som normalt hanteras av externa underleverantörer och distributionskanaler.

Gruvdriften i Sverige är lönsam i dag och tack vare hårda miljökrav har den mycket låg miljöpåverkan. Myndigheten Tillväxtanalys fick i uppdrag att inventera det framtida behovet av de metaller och mineral som krävs för nya miljö- och teknikinnovationer i Sverige och Europa. I rapporten konstaterades att flera av de innovationskritiska metallerna och mineralerna skulle kunna utvinnas i Sverige. Sällsynta jordartsmetaller, grafit, litium, nickel, volfram och kobolt har enligt rapporten potential. Finland har även de goda resurser och har kommit längre än Sverige. (Källa: artikel i Dagens Nyheter)

Möjligheterna att bryta viktiga metaller för batterier finns i närområdet, alltså precis som jag har hävdat hela tiden. Efterfrågan av dessa metaller ökar just nu i hela världen mycket snabbt tack vare elbilarnas framfart, därför finns det stora förhoppningar om att förse framtidens bilar i Europa med material från norden.

Johannes Brorsson

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också:

Vinsterna väger mer än riskerna – vi kan inte låta den här chansen gå till spillo

Jag kan köra 10 000 mil i min dieselbil innan en elbil blir mer miljövänlig

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons