Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SCA vill skövla Petersvik

/

Annons

Svar till "Effektiva transporter avgörande för Sundsvalls framtid".

Det tycks vara SCA som styr Sundsvalls stadsplanering. På annat sätt kan man inte tolka att det är informationsdirektören på SCA Forest Products, Björn Lyngfelt, som omedelbart rycker ut med ett svar på det inlägg om Petersvik som var riktat till Sundsvalls kommunpolitiker.

Lyngfelt ser Petersvik som SCA:s egen bakgård där man utifrån egen ekonomisk vinning kan skövla och exploatera efter behag. Sundsvallsbornas allmänintresse lämnas helt därhän.

I artikeln medger Lyngfelt att den projekterade så kallade Logistikparken är skräddarsydd för ett enda företag, SCA. När idén föddes för många år sedan fanns förhoppningen om en produktionsökning vid Ortviken på nära 300 procent fram till år 2025. Det skulle i sin tur ha medfört en kraftig ökning av lastbilstransporter, som i stället borde gå på järnväg.

Men omvärlden har förändrats och inte ens SCA:s koncernledning tror längre på produktionsökningar av tryckpapper. I årsredovisningen för 2012 heter det: Den framtida efterfrågan förväntas minska som en följd av ökad konkurrens om publik- och reklaminvesteringar från elektroniska medier.

Trots detta ser vi nu en planerad skövling av Petersvik som motiveras enbart utifrån helt förlegade prognoser om en kraftigt ökad produktion vid Ortviken.

För de allra flesta är det obegripligt hur man alls kan framställa förstörelsen som en miljösatsning. Asfalt och betong läggs över det sista icke-industrialiserade strandområdet på fastlandssidan. Korstaberget sprängs i luften och Alnösundet fylls ut. Landskapet förändras dramatiskt med bland annat en 47 meter hög lagerbyggnad (motsvarar 17 våningar). Djur- och växtliv påverkas negativt. Potentialen för nya bostäder och turism förstörs även på västra Alnö.

Dessutom tillkommer nya lastbilstransporter från företag söder om fjärden som får ett längre avstånd till den nya terminalen. Helt plötsligt kommer nya mängder giftigt gods att köras genom centrala Sundsvall på väg och järnväg! Listan på miljökonsekvenser kan göras lång.

Men ett bevarat Petersvik har hittills helt saknat värde i miljödiskussionen. Miljövärdet har satts till noll. Endast under förutsättning att Petersviksområdet inte har något miljövärde, fungerar argumentationen att den så kallade Logistikparken är en miljösatsning.

SCA säger på sin hemsida att man för sjätte året i rad har utsetts till ett av världens mest etiska företag för sitt arbete med etik och hållbar utveckling. Det måste vara katastrofal pr för SCA, ett företag som vill framhålla sin höga miljöprofil, att vara det företag som vill rasera hela Petersvik och dess kulturarv från 1800-talet. Är detta innebörden av att vara ett företag som värnar om miljön och en hållbar utveckling? Hur reagerar SCA:s kunder?

I bakgrunden finns givetvis pengar. SCA får av kommunen överta den värdefulla mark som ska tvångsinlösas från privata fastighetsägare. Marken övergår alltså direkt från privatpersoner till ett privat företag. SCA ska också få bli majoritetsägare i Sundsvalls hamn, få anlägga järnvägsspår och bilväg mellan Ortviken och Tunadal och ansluta järnvägen till Tunadalsbanan. Stora nödvändiga kostnader, närmare en och en halv miljard kronor, hamnar dock på skattebetalarnas nota via stat och kommun.

Det är en guldkantad affär för SCA som givetvis tänker på sitt eget i dessa kristider för skogsindustrin. Men det har inget att göra med allmänintresset, och ej heller med miljön.

Skövla inte Petersvik. Utveckla i stället området till ett centrum för grönt byggande. Låt Petersvik bli en framtidsinriktad trästadsdel med forskning, design, småföretagande, hantverksutbildningar, nya bostäder, friluftsliv, turism och historiska byggnader sida vid sida. Locka hit framtidens Sundsvallsbor, i stället för att skrämma iväg dem.

Nils Johan Tjärnlund, Författare och vetenskapsjournalist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons