Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Isa Forsberg (MUF): Skolor triggas sätta höga betyg – vad ska man med A:n till om man egentligen inte kan nåt?

Sommarlovet närmar sig, de flesta proven är avklarade och snart är betygen satta.

Många skolungdomar tycker nog att det ska bli skönt med en paus från skolan, en paus från prestationsångesten och betygspressen som jag tror att många känner.

Men om man tänker efter, varför har vi betyg och varför går vi egentligen i skolan? Svaret på den frågan borde vara självklart: För att lära oss. För att få en bra grund inför arbetslivet och eventuella universitetsstudier.

Läs även: Ge alla elever samma chans att lyckas

Jag tycker dock att den svenska skolan har tappat sitt kunskapsfokus och istället blivit för betygsfixerat. Skolan handlar idag för mycket om vilket betyg man har fått, och för lite om vad man egentligen har lärt sig.

Vi elever anstränger oss för att få några bokstäver på ett papper som hjälper oss att komma in på universitet eller högskola. De kunskaper man behöver för att faktiskt klara av utbildningen anses inte vara lika viktigt.

Läs även: Elever misslyckas i skolan – yrkesinriktade ämnen i högstadiet kan ge motivation

Missförstå mig inte, jag tycker att betyg är en väldigt viktig del av skolan då de motiverar eleverna och får dem att anstränga sig i skolarbetet. Betygen är de som ska tala om vad eleven kan, men idag är det inte alls säkert att de gör det. Flertalet undersökningar visar att svenska elevers kunskapsnivå blivit allt lägre, men betygen har blivit högre. Hur har det gått till?

Jag tror att det har att göra med just betygsfixeringen. Lärare blir pressade att sätta högre betyg. De blir påverkade av sina elever, som skyller på läraren om ett prov gått dåligt, och elevernas föräldrar ringer och klagar ifall deras barn har fått ett för "dåligt" betyg.

Läs även: Tillgänglighet får alla elever att lyckas i skolan

Det är inte längre elevens ansvar att uppnå höga studieresultat, utan ansvaret läggs på läraren. Jag tror också att lärare kan känna en press från rektorerna att höja betygen.

Idag är den svenska skolan konkurrensutsatt, skolorna måste locka till sig så många elever som möjligt för att "överleva". Vilka elever väljer skolan med det lägsta betygssnittet? Skolorna blir alltså "triggade" att sätta högre betyg för att framstå som bättre.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Vilket betyg man får kan variera otroligt mycket beroende på vilken lärare man har, vilken skola man går på, eller var i landet man bor.

Betygskriterierna tolkas olika av alla lärare, vilket inte är så konstigt då de är så flummiga. Vad betyder egentligen "nyanserat" eller "utförligt"? Varje lärare har nog sin egen uppfattning om detta, och vi elever har svårt att veta vad som egentligen förväntas av oss. Så ska det inte vara.

Läs även: Tio år i Sundsvalls skolvärld – som en riktig tv-såpa

Den svenska skolan måste bli tydligare och mer rättvis. Vilket betyg du får ska endast vara beroende av dig själv och din egen prestation, det ska inte finnas några yttre aspekter som dem jag tidigare nämnt. Detta är något som är svårt att uppnå, men det är något jag tycker att vi borde sträva efter.

Några konkreta förslag till lösning är att betygskriterierna måste bli tydligare, det ska inte gå att tolka dem på flera olika sätt. Alla svenska elever ska lära sig samma saker, och bedömas på samma sätt. Vi borde även införa fler nationella prov som rättas centralt. De nationella proven är likadana över hela landet, och visar vad eleverna egentligen har lärt sig. Genom att de rättas centralt blir lärarnas arbetsbörda mindre och alla elever bedöms på samma villkor.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Den svenska skolan måste få ett kunskapsfokus. Att eleverna har en bra grund inför eventuella universitetsstudier är viktigare än betygen de får. För vad ska man egentligen med 17 stycken A till ifall man egentligen inte kan något?

Isa Forsberg

Ordförande MSU Västernorrland

Vice ordförande MUF Västernorrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel