Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Huvudsponsorn kliver av – arenan utan namn

/
  • Eon förnyar inte sitt avtal och frågan är vad arenan i Timrå kommer att heta framöver. (Bilden är ett montage)

Hockeyarenan i Timrå kommer att byta namn.
Energijätten Eon förnyar inte sitt avtal med Timrå IK.
– Ingen jätteöverraskning men väldigt tråkigt. Det kan ta lite tid att hitta en ny, säger klubbdirektör Lars Nolander.

Annons

För tio år sedan påbörjades sponsringen när Timrå Isstadion bytte namn till Sydkraft Arena.

Sydkraft blev senare Eon och Timrå IK:s hemmais låg därmed i Eon Arena.

Men inte längre.

Sista april gick avtalet med energijätten ut och nu står det klart att det inte blir någon förlängning.

"Eftersom vi beslutat att avsluta sponsring inom ishockey så har vi kommit fram till att tiden är inne för oss att inte förnya samarbetet med Timrå IK, vilket sker naturligt i samband med att nuvarande avtal löpte ut sista april. Som mångårig partner till Timrå IK har vi fått starka känslor för föreningen och hoppas att Timrå IK snart är tillbaka i Sveriges absoluta hockeyelit där de hör hemma", säger Yvonne Borg, Kommunikationsdirektör Eon Sverige.

Företaget har under de senaste åren mest inriktat sin sponsring mot simning och fotboll – och enligt Eon är Timrå IK ensam hockeyförening som fått sponsring de senaste åren. Egentligen var det inte ens tänkt att Timrå skulle få sponsring över säsongen 2014/2015.

– Det var ingen jätteöverraskning men väldigt tråkigt. De stod kvar ett år längre än vad som först var sagt centralt. Sedan visste vi att vi hade ett avtal som gick ut i april, men vi höll ändå tummarna för att det skulle lösa sig, säger Lars Nolander, som under onsdagen är på konferens i Prag med övriga klubbdirektörer i hockeyallsvenskan.

Vad betyder det här i pengar för klubben?

– Det är en affärsuppgörelse mellan Eon och Timrå IK och därför inga offentliga uppgifter. Det verkar vara en allmän uppfattning att summan är jättehög, men den är inte så hög som många tror. Fast givetvis är den en viktig del av vår intäktsmassa.

Nu pågår ett arbete med att försöka hitta en ny huvudsponsor, något som kan bli en tuff utmaning.

– Vi är vana vid att börja på ruta ett vid all försäljning, men här är det lite skillnad eftersom det är ett speciellt avtal. Namnet på arenan blir en enorm reklampelare och därför en tuffare utmaning att hitta rätt. Det här kan ta lite tid, säger Lars Nolander.

Men under tiden är det inte säkert att arenan blir namnlös. Eon-skylten sitter kvar tills vidare, och får klubben bestämma kan det förbli så tills man hittar en ny sponsor.

Skulle det inte lösa sig kan det gamla namnet väckas till liv igen.

– Vi måste bolla med alla olika alternativ, och vi har ju även Timrå Isstadion med i bilden. Men tittar man runt i Sverige i dag har arenorna namn från större företag. De bär ju inte kommunnamnet.

Tiden efter att arenaaffären med Timrå kommun blev klar har präglats av en stor lättnad. Men det betyder inte att problemen har försvunnit. Nu väntar ett par tuffa månader innan arenapengarna kommer in på kontot.

– Vi måste vänta på beslutet i kommunfullmäktige och därmed att köpeskillingen ska gå över. I går betalade vi dessutom av våra skulder hos Kronofogden så att de är nollade. Det känns ju bra, men nu har vi en likviditetsmässigt tuff period framför oss, säger Lars Nolander.

Läs också: Timrå kommun köper arenan

Klubbdirektören: "En glädjens dag"

Nyckelpersonerna om uppgörelsen

Timrås mardrömsmånader

Mer läsning

Annons