Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jämför skolor, inte skolformer

Annons

Malin Heimer skriver i debatt 7/12 att det inte är skolformen som avgör huruvida en skola är bra eller dålig. Att ett så fullständigt självklart påstående ens bör nämnas är i sig ett mysterium, som om det fanns en genetisk kod för kommunens verksamhet kontra friskolornas och en av dessa genuppsättningar skulle vara bättre. Trots detta handlar så stor del av skoldebatten idag om huruvida kommunala eller friskolor är det bästa för eleverna, när det självfallet borde vara skolor som jämförs sinsemellan.

Jag håller nämligen inte helt med Malin Heimer när det gäller kvaliteten på skolorna och vad som är bäst för varje individ. Jag tror helt klart att det finns skolor som har bättre pedagoger, bättre värderingsgrund och skolledare som brinner för sitt jobb mer än andra.

Alla skolor har fantastiskt fina skolplaner och dokument om vad de gör på sina skolor, hur många skoldokument har man inte läst om tematisering och verklighetsförankrad undervisning? Skillnaden är att en del skolor faktiskt jobbar på det sätt de beskriver, vissa skolor har pedagoger som brinner för vad de gör, de jobbar med verklighetsbaserd "case"-undervisning, de har näringslivet som samarbetspartner osv.

Därmed inte sagt att någon skola är den bästa för alla. Jag tycker det är fantastiskt roligt att gå till jobbet varje dag, men hur bra jag än tycker att vår skola är, så tror jag faktiskt inte att den är den bästa för samtliga elever i Sundsvall. Likväl som vår familj har valt att ha våra barn på ett kooperativt dagis som innebär bland annat städplikt och andra arbetsinsatser, medan vissa familjer har valt att byta från samma dagis för att det inte passade dem.

Alla elever har skilda behov och jag tror att de enda som kan avgöra vad som är bäst för varje elev är eleverna själva och föräldrarna. Att som vissa skolor favorisera besök från en del gymnasier och stänga ute andra när det gäller besök på skolor eller liknande, anser jag är att infantilisera de som skall göra sina val.

Detta förfarande är väldigt likt den kommunistiska ideologin där staten eller partiet skall avgöra vad som är bäst för den enskilda individen.

Min uppfattning är att den största samhällsnyttan uppstår om var och en får möjlighet att titta på alla skolor och göra sin egen bedömning om vad de anser bäst för dem. Om det är vår skola, en annan friskola eller en kommunal skola får inte spela någon roll, det viktigaste måste vara att eleverna får så bra utbildning som möjligt. Jämför därför hellre skolor sinsemellan än skolformerna.

Andreas Krasser

Business manager, Thoren Business School

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel