Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Testar Audis nya sportbil

/
  • När frågan gick ut till kunderna om en halv dags provkörning tog platserna snabbt slut.
  • Filip Karlsson är noga med säkerheten. Den som inte håller sig till reglerna får åka kommunalt färdmedel hem igen.
  • Det här är ingen vanlig Svenssonbil. Den här är en R8 V10 som har 560 hästkrafter under huven. En av Audi´s sportbilar med fyrhjulsdrift som går att köra på en svensk grusväg med.
  • Östersund-Postens testförare Tommy Nygaard, inför en av testrundorna som gjordes på Optands flygfält.
  • Fjärde generationen RS4 (tredje om man inte räknar in urfadern RS2 Avant) får sin kraft från en 4,2-liters V8-motor som ger 450 hästkrafter. Detta ger bilen fina fartresurser med 280 km/h i toppfart och 0-100 km/h på 4,7 sekunder
  • Med 560 hästkrafter som slungar i väg en R8 V10 från 0-100 km/h på 3,5 sekunder. för att få en ny skapelse som denna, får man räkna med att punga ut med närmare 1,7 miljoner svenska kronor.

Ett av de stora bilmärkena har tänkt sig att få sina konsumenter att köpa lite värre bilar än normalt. Det är första gången Audi har en kampanj på 45 orter runt om i Sverige där kunderna får göra mer med bilen än att provsitta den. ÖP´s testteam Olof Sjödin och Tommy Nygaard följde med på testbanan.

Annons

Östersund-Postens testförare Tommy Nygaard är lärare på fordonsgymnasiet till yrket men har en bakgrund med att köra bilar på flera tusen hästkrafter på 402 meter.

– Det här är en ny erfarenhet att lära sig köra på. Jag som är van att bromsa efter man passerat konerna och dra i spaken så att fallskärmen löser ut, säger Tommy Nygaard.

Det flesta tror att ju häftigare bilen är, desto roligare är det men det är helt fel. Kunskapen att sitta rätt och kunna kontrollera fordonet är en helt annan sak. Att ratta en bil med över 500 hästkrafter kräver en viss övning.

– Kraften är våldsam och direkt. De 560 hästkrafterna slungar i väg en R8 V10 från 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Och accelerationen bara fortsätter. Det är imponerande att man lyckats få ner allt i ett så litet skal, men den bilen är i en klass för sig själv, säger Tommy Nygaard.

Audi RS6 – en av världens snabbaste familjebilar, på ytan en kombi med alla praktiska attribut man kan önska sig. Audi RS 6 har upp till 1 680 liter bagageutrymme med baksätet fällt. Men under skalet finns en tekniskt fulländad prestanda tillsammans med sin nya unika fyrhjulsdrift enligt Audi själva.

– Om du stampar sönder bromspedalen får du bilen sa en av instruktörerna till mig, men ovan för ett test som detta så bromsade jag som vanligt med ett ägg under bromspedalen och blev genast tillrättavisad, säger Tommy Nygaard.

Tekniken under skalet på Audi RS 4 hämtas i princip rakt av från RS 5 Coupe. Det betyder en 4,2-liters V8 utan överladdning på 450 hästkrafter har en ökning med 30 hästar jämfört med förra generationen RS 4 medan vridmomentet är oförändrat.

– Det är faktiskt en stor skillnad på de olika modellerna men de mindre modellerna känns mera lättmanövrerade än de större fast motormässigt är de väldigt lika.

På frågan varför man gör en så omfattande här turné runt om i Sverige svarar en av de ansvariga.

– Vi vill med den här touren visa att vi har fler bra bilar på vår agenda, säger Filip Karlsson.

.

Mer läsning