Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Joachim fick sina vinylskivor förstörda i posthanteringen: "Det är bedrövligt"

Flera av skivorna som Joachim Lyngfelt specialbeställt från Frankrike var förstörda när de kom med posten.
– Det var ett stort hål i paketet, sägerJoachim Lyngfelt.

Annons

Joachim Lyngfelt beställde 120 vinylskivor från Frankrike. När skivorna kom fram till Sundsvall var flera av dem helt förströrda.

Läs också: Postnord i kris

– Det var ett stort hål i paketet och nästan alla skivomslag var skadade när jag hämtade ut dem. Jag driver ett skivbolag på hobbynivå och med den här beställningen hade jag tänkt ta min verksamhet ett steg längre, nu kan jag inte det, säger han.

Läs också: Vi satte posten på prov

Joachim Lyngfelt reklamerade det skadade paketet till Postnord, men efter några dagar togs reklamationen bort.

– Det har jag inte fått någon vettig förklaring på. Detta har gjort att jag inte hade råd att boka ett bord på skivmässan som jag gör varje år eftersom jag var tvungen att betala ersättningen för de skadade skivorna själv, säger Joachim Lyngfelt.

Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord Sverige, beklagar att Joachim Lyngfelts paket gått sönder.

– Det är självklart jättetråkigt när paket går sönder och vi beklagar det, vi förstår att man blir ledsen och besviken. Däremot är det viktigt att sätta sådana här händelser i ett större perspektiv. Under 2015 skickades ungefär 31 miljoner paket med Postnord, av dem var det bara strax under 4 000 som gick sönder vilket dessutom är färre än vad det var 2014, säger han.

Läs också: Brevbärare hinner inte bära ut post

Postnord är Nordens största leverantör av post. De senaste åren har företaget fått en hel del kritik och många har uttalat missnöje mot hanteringen av bland annat paket.

Lars-Kristian Lundgren arbetar i en butik i Sundsvall där Postnord lämnar och hämtar paket. Han säger att han upprepade gånger sett hur paket hanterats oförsiktigt.

– De slänger bara i paketen i postburarna. Ofta lägger de lättare paket längst ner och de tyngre högst upp, då går ju ömtåliga saker som ligger underst sönder. Bara förra veckan la de ett paket som vägde 18.5 kg högst upp i pakethögen och under det låg paket med ett sånt klistermärke på som visar att det är glas inuti, säger Lars-Kristian Lundgren.

Enligt Per Ljungberg beror de trasiga paketen sällan på dålig hantering.

– Den största anledningen till att paket går sönder är att de är felaktigt emballerade. Postar man något ömtåligt är det jätteviktigt använda rätt metoder vid paketeringen så att det inte går sönder. Många tror att hanteringen av paketen enbart är manuell men så är det inte. Det är ofta rullband som hanterar dem och för att vara säker på att paketen håller bör de vara korrekt emballerade helt enkelt, säger Per Ljungberg.