Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kammarorkestern möter internationell violinstjärna och uruppför kärleksmusik

/
  • Sarah Ioannides och Kristin Lee tycker om att arbeta ihop. Nu gör de det igen med Nordiska Kammarorkestern.
  • Marie Samuelsson.

Som student handplockades hon av legenden Itzhak Perlman och i dag är Kristin Lee en stjärna på violinisthimlen.
Nu får Nordiska Kammarorkesterns publik höra både henne och tonsättaren Marie Samuelssons kärleksmusik.

Annons

Hon började spela fiol som sexåring hemma i Seoul, Korea. Något år sedan fick hennes pappa, som är kemiprofessor, arbete i USA. Familjen flyttade dit och när Kristin Lee kom in på berömda Juilliard School blev de kvar.

Men det var tack vare mamma, operasångerska och en av grundarna till operan i Seoul, som västerländsk musik blev ett naturligt språk för Kristin Lee.

– Jag har alltid känt att jag kan uttrycka mig bra genom musik. Bättre än med ord, säger hon.

På Juilliard hette hennes lärare Dorothy DeLay, som också varit lärare till Ithzak Perlman. När hon dog, och Perlman hört Kristin Lee spela, tog han sig an henne som elev. En mer flygande start kan man knappast ha i violinistvärlden.

– Jag började ge konserter tidigt, som 14-åring, och reste mycket. Det var där någonstans jag började förstå att jag skulle bli violinist, säger hon.

I dag är 30-åriga Kristin Lee ett internationellt stjärnskott. Hon och dirigenten Sarah Ioannides fann varandra när de båda kommit till Dominikanska Republiken för en ganska förvirrad konsert. Men ur kaos kan mycket födas och nu ger de flera konserter tillsammans bara på några månader. Med Nordiska Kammarorkestern, som Sarah Ioannides har dirigerat två gånger tidigare men Kristin Lee inte spelat med förut, framför de Astor Piazzollas "De fyra årstiderna i Buenos Aires".

Vid konserten uruppförs också orkesterstycket "Eroseffekt och solidaritet" av Marie Samuelsson. Den är tredje delen i en trilogi med kärlek som tema. Marie Samuelsson hade just skrivit en opera och fått smak på att komponera i stort format, och när hon fick tre beställningar på orkesterverk på kort tid och med spridning över landet (Malmö Symfoniorkester, Radioorkestern och Nordiska Kammarorkestern) ville hon binda samman dem.

– Den första handlar om sinnlig kärlek, till text av Sapfo. Den andra är en klarinettkonsert på temat kärlek till barn. I den här delen går människor samman i solidarisk kärlek och sociala rörelser, säger hon.

Hon beskriver musiken med ord som viskningar och flöde, måleriskt, meditativt, alternativa spelsätt, fritonal, inte så harmoniskt bunden. Hon brukar säga att hon "musikaliserar ljud".

– Det finns också en symbolik i att orkestern är minst i sista delen. Hur många vågar tänka solidariskt i dag? Och en orkester är ett spännande kollektiv, säger hon.

Konserten ges i Sundsvall torsdag 6/10, i Härnösand fredag 7/10 och i Östersund lördag 8/10.

Läs mer om Sarah Ioannides

Läs mer om Nordiska Kammarorkestern

Annons