Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Känner sig lurade av telefonförsäljare

De skulle få billigare telefonräkningar, i ett svagt ögonblick sa Bo Vestin från Matfors ja. Nu är de bundna och får räkningar, men har ingen fungerande telefon.

Annons

Det var i augusti i fjol som paret Bo Vestin och Elsy Marie Ledström blev uppringd av en säljare från uppsalabaserade företaget SwedfoneNet, eller Swedfone som de också kallar sig. Säljaren berättade för Bo att de kunde behålla sitt fasta telefonnummer, men att de skulle få ett mycket billigare pris.

– Jag var stressad och sa ja i ett svagt ögonblick, men sedan fick jag inte hem något avtal eller någon bekräftelse, säger Bo Vestin

Räkningarna började komma och paret betalade i alla fall. Men telefonin har de inte fått att fungera.

De har lyckats komma ut ett fåtal gånger från sin fasta telefon i köket och då står det hos mottagaren att de ringer från ett mobilnummer, trots löftet att få behålla det gamla numret.

Ingen kan heller ringa till deras hemnummer.

– Man känner sig lurad, jag vill inte ha det här kvar men de säger att jag måste betala en brytavgift på tre tusen kronor om jag säger upp det, trots att det inte fungerar, säger Bo Vestin.

Bo Vestin säger att han inte ens vet vad det är för abonnemang eller vilken bindningstid han har eftersom han aldrig fick någon information om det, vare sig under säljsamtalet eller efteråt i pappersform.

Enligt SwedfoneNet är de bundna och det kostar tre tusen kronor att säga upp avtalet i förtid.

Företaget SwedfoneNet är beryktade, de har över 150 anmälningar hos Konsumentverket, bara under fjolåret.

Flera konsumentforum på nätet tar också upp klagomål kring företaget och många kunder skriver att de utsatts för tvivelaktiga säljmetoder.

Bland annat berättar flera kunder att säljarna har sagt sig ringa från Telia, Tele2 och 3, vilket företag än kunden har. De har då uppgett att kundens nuvarande bolag ska upphöra med tjänsterna i området och att de får ett erbjudande att gå över till Swedfone i stället.

Konsumentverket har därför satt ner foten mot företaget och hotar med ett vite på 750.000 kronor om de fortsätter med sina säljmetoder.

Telekområdgivarna är en konsumentrådgivningsbyrå på nätet i telekomfrågor, de består av både representanter från telekombolag, Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen.

Mattias Grafström på Telekområdgivarna säger att det inte är ovanligt med sådana här klagomål.

– Nu vet jag inte detaljerna i det här fallet, men om det är som han säger att han inte har fått någon bekräftelse på vilket avtal han tecknat i telefonen, då har han fortfarande ångerrätt, säger han.

I normalfallet har man två veckors ångerrätt vid telefonförsäljning, men om man inte har informerats som sin ångerrätt så blir ångerrätten i stället förlängd till ett år, enligt Mattias Grafström.

– De kan också hävda att det inte finns något avtal eftersom de inte fått hem någon avtalsbekräftelse, eller att det är ett avtalsbrott eftersom leverantören inte kan leverera, säger han.

Anmälningarna mot oseriösa telefonbolag och elbolag ökar stadigt hos Konsumentverket.

Vanliga klagomål är att avtalet blev dyrare än vad säljaren lovade, eller att konsumenten upplever att säljaren varit påstridig tillexempel mot äldre som inte känner att de kan tacka nej.

Vi på ST har med hjälp av en fullmakt få ut det avtal som SwedfoneNet säger att Bo Vestin har godkänt, men utan resultat. Företaget har också getts möjlighet att kommentera kritiken, men har valt att låta bli.

Bo Vestin säger att de funderat flera gånger på att bara betala för att bli av med företaget, men han tycker att det är fel också. Det är inte småpengar för pensionärer.

– Man får väl ta strid, säger han.