Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kapten Annika styr över Bolagsverket

Likt tre Finlandsfärjor har flyglarna till Bolagsverkets nya kontorshus ankrat upp nere vid Inre hamnen. "Kapten" Annika Bränström är oerhört nöjd.
Vi har fått en otroligt härlig arbetsmiljö.
Nu väntar också en stunds glitter och glamour. I morgon eftermiddag invigs nämligen lokalerna.

Annons

Man skulle kunna förvänta sig att hitta generaldirektör Bränström vid ett fönster med havsutsikt, högst upp. I stället sitter hon inne i ett hörn i motsatta delen av byggnaden, en våning ovanför E4. Utsikten är inte mycket att yvas över.

Alla skulle väl vilja ha havsutsikt. Men faktum är att huset är så bra byggt att jag varken hör eller känner av den intensiva trafiken här utanför, förklarar Annika Bränström.

Hon är glad över att ha alla sina 540 medarbetare samlade i en byggnad, i stället för utspridda på tre ställen i stan, som det var förut.

Och den stora flytten för drygt två veckor sedan gick enligt planerna.

Responsen från personalen har varit otroligt positiv och man har stort tålamod med att en del praktiska saker ännu inte fungerar.

Hon tillhör själv veteranerna i Bolagsverket och för snart åtta månader sedan tog hon över rodret.

Jag tyckte att jag var rätt väl insatt, men att bli generaldirektör var ändå mer nytt än jag hade föreställt mig. Här måste man ha ett helhetsperspektiv och arbeta med de strategiska riktlinjerna, inte detaljstyra.

Annika Bränström har bråda dagar nu. Mitt i flytt och invigning ska budget och verksamhetsplan för 2009 bli klar.

Vi följer det mycket noggrant och det tycks som att nyföretagandet planar ut. I år kommer vi att gå med nollresultat eller ett litet minus och för nästa år kommer vi att lägga en försiktig budget, ungefär i nivå med årets.

Annika Bränström reser också mycket. Oftast till Stockholm, där näringsdepartementet finns. Ibland till Bryssel eller någon annan europeisk stad.

Ja, jag har jobbat med internationella frågor under många år och sitter sedan sju år tillbaka i styrelsen för gemensam organisation (EBR/EEIG) för "bolagsverken" i Europa. Vi jobbar för att utbyta information och skapa gemensamma regler. Genom samarbetet kan vi också öka säkerheten för företagen, så att de kan göra trygga affärer.

Nej, det tror jag inte. Jag försöker vara tillgänglig ändå. Dessutom har jag fantastiskt duktiga medarbetare här. Styrelsearbetet i EBR/EEIG ska jag dessutom avveckla.

Några av skurkarna har blivit dömda. Men bedragarnas uppfinningsrikedom är stor, så vi jobbar ständigt med detta. Ett sätt är att skicka nya uppgifter till företagens e-postadress, så att de kan kontrollera dem innan uppgifterna registreras hos oss. Vi samarbetar också mycket med polisen.

Det kan det göra. Men är vi inte tillräckligt snabba, så riskerar vi genast klagomål. Vårt mål är att ha en svarstid på högst sju arbetsdagar och det klarar vi generellt sett i dag. Där har vi blivit klart bättre. Vi brukar också hamna högt när företag ska betygsätta myndigheternas service.

Det vet jag inte, det är nog svårt att jämföra arbetsuppgifterna. Ibland flyttar ju handläggare också från andra verk till oss, även om det då kanske inte är just lönen som lockar mest. Men vi vet att folk trivs hos oss och en del som slutat kommer också tillbaka.

Och Annika Bränström är övertygad om att trivseln ökat ytterligare efter flytten till Inre hamnen. Inte ens generaldirektören fick dock eget rum i det nya huset, även om hon sitter lite mer avskilt i sitt hörn.

Sedan har jag faktiskt ett skrivbord på 180 centimeter, mot 160 cm för de flesta andra, säger hon och skrattar.