Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Karin Näslund: Vi fortsätter granska och rapportera – även med nya ägare

Nu har det gått ett par veckor sedan det stod klart att Bonnier blir ny ägare till Mittmedia. Helt klart är det förstås inte, eftersom affären i vanlig ordning först ska granskas av Konkurrensverket.

Först därefter kan ett av Sveriges största mediehus bli ägare till Sveriges största aktör inom lokalmedia.

Tillsammans med den norska koncernen Amedia, ska tilläggas.

Det har rapporterats mycket om den här affären, både före och efter beskedet. Många frågor kvarstår, och det kommer att dröja en stund till vi har alla svar. Dels handlar det om att parterna under Konkurrensverkets process inte får agera hur som helst, dels är Mittmedia en stor verksamhet som ska införlivas i Bonnier News organisation. Vad som ska göras och i vilken ordning får vi alltså återkomma till.

En av de viktigaste frågorna handlar om dig som läsare. Hur kommer du att påverkas av den här affären?

Både Bonnier och Amedia har varit tydliga med varför de vill gå in som ägare till Mittmedia. De gör det för att de tror på den lokala journalistiken, och vikten av journalister som granskar och rapporterar.

Med nya, starka ägare kan vi känna oss trygga med att vi kan fortsätta göra just det; att producera innehåll som berör och engagerar, att göra journalistik som ställer de obekväma frågorna och bidrar till levande och öppna lokalsamhällen.

Samtidigt kvarstår många av våra utmaningar. Mediebranschen har varit satt under hård press i många år. Både på den redaktionella sidan och för våra annonskunder finns det så många fler alternativ att välja mellan, jämfört med när jag kom ut i yrkeslivet för 20 år sedan.

Här gör Bonnier, Amedia och Mittmedia samma analys: läsaraffären blir allt viktigare för att säkra finansieringen av lokal journalistik.

För oss innebär det att vi behöver fortsätta utveckla vårt innehåll så att allt fler vill betala för att ta del av vår journalistik. Som digital läsare har du märkt av det här i flera år, att vi inte längre ger bort vår journalistik gratis på nätet. Det är just det här som vår strategi med plusmärkt innehåll handlar om.

Sedan hösten 2016 har vi satsat stenhårt på just innehållsutveckling för att våra läsare ska tycka att det är värt att betala en slant för att ta del av det vi gör, oavsett om man vill ta del av sina nyheter i papperstidning eller i digitala kanaler. Tack vare detta har vi lyckats nå ut till nya läsare - och kunnat behålla många av våra trogna prenumeranter.

Jag är otroligt glad för att vi har fått det förtroendet av er läsare, och jag känner mig väldigt förhoppningsfull inför att vi ska kunna leva upp till era förväntningar även framöver.

PLUS: Ljuset och solen - den bästa vintern är just nu

MINUS: Slasket - det hade gärna fått dröja en månad till