Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kärleken till hemstaden gör att Anders Lövgren kan leva på att heja på Sundsvall

Anders Lövgren har Sundsvall i sitt hjärta.
Kärleken till hemstaden är så stark att han numera lever på den genom varumärket Heja Sundsvall!.
– Glädjen i att vara kreativ och ordet ”göra” högaktar jag, ­säger han.

När vi hörs har Anders Lövgren precis varit ute och gått med Charlie, en King Charles med ­inblandning av Cocker ­spaniel. Rundan brukar gå på smågatorna kring Södra allén. Anders tar morgnarna.

– Vi har liksom den dealen, jag och min fru. Hunden behöver en runda och det behöver jag också, ­säger Anders Lövgren.

Anders och Katarina Lövgren har inte bara kärleken till varandra gemensamt. Charlie får sin beskärda del nu när barnen är utflugna. Dessutom driver de ett före­tag tillsammans, som med varumärket Heja Sundsvall! omsatt kärleken till hemstaden till en ­inkomstkälla.

– Ja, så är det, säger ­Anders Lövgren.

För honom har vägen fram till succén på hemmaplan varit både rak och krokig, om det nu är möjligt att beskriva något på det sättet. Anders Lövgren säger själv att det ”kanske spretat lite väl mycket” emellanåt. Inte för inte använder han ordet innovatör när han beskriver sig själv och sin yrkesroll, som rör sig på ett fält som spänner över journalistik, reklam och kommunikation och som har sociala medier som ­naturlig kanal.

Produkterna som han och Katarina tagit fram ­genom varumärket Heja Sundsvall! är dessutom några av storsäljare på souvenirhyllorna i stan. Om något, så är väl det ett mått på att deras uppfinnings­rikedom har belönat sig.

– Frilansjournalistiken har väl alltid varit basen i allt som jag har hållit på med, men det har ju blivit någon uppfinning, lite koncept och lite konst också, säger Anders Lövgren.

Hur kom det sig att det blev Heja Sundsvall! för dig?

– Som frilansjournalist for jag runt rätt mycket i Norrland och jag tyckte faktiskt att man på många andra håll, framför allt i de södra delarna, var på hugget ganska mycket och visade en positiv stolthet för sina ­städer. Det saknade jag i Sundsvall och började känna att där finns det ­något att göra. Min fru var på samma linje och det blev ett gemensamt projekt för oss två.

Tillsammans bildade ­Anders och Katarina företaget Red hot innovation och 2013 drog de i gång ­Heja Sundsvall! på Facebook och Instagram. Verksamheten har sedan vuxit bit för bit. I dag säljer de ­inte bara ”bra grejer för Sundsvall”, utan andra ­företag kan också köpa delaktighet i konceptet. Nästa steg blir att starta en kommunikationsbyrå.

– Den enkla tanken var att vi skulle ut med en bra grej om Sundsvall om ­dagen i sociala medier, som boostar stan, och ­sedan koppla på företag som tänker lite likadant och som har glädje och nytta av vi har stolthet i stan, säger Anders Lövgren.

Om den krokiga delen av hans resa kan man väl säga att det inte alls var självklart från början att han skulle bli journalist, kommunikatör och så småningom innovativ entreprenör. I stället gick han vårdlinjen och började jobba inom omsorgen, långvården och så småningom som fritidspedagog. Första steget in i mediebranschen tog han som 26-åring, närmare ­bestämt in på Dagbladets sportredaktion där han fick sina teckningar och dagsverser publicerade. En dag fick han frågan om han kunde bevaka en match. Då blev Anders Lövgren fast och jobbet, som han aldrig trodde kunde vara något för honom, blev en heltidssysselsättning. Efter en sväng i reklambranschen tog han sedan klivet ut som frilans i början av 2000-talet. I december i år fick han utmärkelsen Bra gjort för Sundsvall.

– Hade man börjat med att räkna på det här, vad det skulle ge i lön och pension, så hade det väl kanske inte blivit något. Men nu får man ett spännande liv i stället.

Snart är det Alla hjärtans dag 2016, även för Anders Lövgren som gjort kärleken till hemstaden till en ­inkomstkälla. Katarina Lövgren har vidgat kärlekshistorien till att gälla hela landskapet, som en av ägarna till butiken Made in Medelpad.

Firar ni på något speciellt sätt?

– Till frukost får jag alltid en macka med gott pålägg och formen på delikatessen är ett hjärta, säger han.