Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kasst reskassepris för oss som åker buss ibland – hur vill Din Tur locka deltidsresenärer?

Annons

Hur ska Din Tur locka oss som kan åka buss ibland? Jag kan inte åka fem dagar i veckan tur och retur, men jag skulle kunna åka två eller tre, kanske åka till jobbet i samåkningsbil men hem med buss.

Valet står då mellan att köpa ett månadskort för 900 kronor (vilket skulle vara förmånligt om jag åkte buss överallt men inte för så få resor) eller reskassa med usla tio procent i rabatt. Vilken morot finns för att åka buss när man måste åka varje dag för att resan ska komma ned i en rimlig kostnad?

Många i min bekantskapskrets kan lämna bilen två-tre dagar i veckan, men man gör det inte för reskassepriserna är för höga. Sluta försök få folk att ställa bilen jämt, det är inte ett rimligt mål med barnens träningar, förskolehämtningar och mataffärsbesök.

Locka i stället oss att ställa bilen de dagar som faktiskt går genom ha ett alternativ som inte har ett kasst reskassepris, vi skulle kunna bli trogna deltidsresenärer om vi fick incitament till det!

Varför allt eller inget?

Läs också: [+] Lista: 2 000 klagomål på bussarna från uppretade passagerare: "Otroligt dåligt"

SVAR DIREKT

Din Turs produkter är utformade för att passa alla resenärer. På Din Tur hemsida finns en biljettguide som hjälper dig som resenär att välja den mest prisvärda produkten.

Vår standardprodukt för den som reser regelbundet samma sträcka, till exempel till och från arbetet, är periodkort som gäller i 30 dagar från första resan. Periodkortet gäller både på Din Turs buss och på Norrtåg, och för det betalar resenären ett fast pris och kan resa ett obegränsat antal gånger.

Om det finns ett behov av att ibland resa till en annan ort betalas den resan med en reskassa som laddas på reskortet. Reskassan används för alla resor utöver din normala resedestination. Reskassan är 10 procent billigare än en enkelbiljett inom Västernorrland. Varje resa kostar att genomföra och ska finansieras.

När kostnaden för att köra egen bil ställs mot kostnaden att resa kollektivt visar alla jämförelser att det kollektiva resandet är det billigaste av de två alternativen. En effekt av att fler reser kollektivt än i egen bil är lägre utsläpp per kilometer och därmed en renare miljö, vilket också har ett värde.

Ju fler som reser kollektivt och betalar för sin resa bidrar till att det finns ett ökat utrymme för att sätta in fler bussar med tätare avgångar och med bättre täckning över länet.

Hans Fälldin, Din Tur

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel