Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Katastrofalt dålig trafikplanering i Sundsvall

De filmskapare som skapade katastroffilmer, som förr var så populära, har de börjat som trafikplanerare?

Det kan man undra när man har en stad som ser ut som Sundsvall. En järnväg som går rakt genom staden, med så täta bomfällningar att ibland hinner endast två bilar korsa spåret innan bommarna på nytt går ner. Detta skapar långa köer och onödigt stora utsläpp.

Läs även: Självklart ska Norra kajen ha en boulevard

Och nu planerar man för skapande av blockerade korsningar och längre köer. Detta genom att bygga om väg 562 (före detta E4) och därigenom skapa nya köer och trafikblockeringar av än större mått än i dag.

Man måste lyckas minska rusningstrafiken i detta område med minst en tredjedel mot i dag för att inte skapa ett trafikkaos av storstadsmått om man bygger om vägen enligt vägplanen.

Om man i dag ser till hur trafikplaneringen fungerar i Sundsvall, och detta trots att man säger sig vilja skapa "miljö, trivsel och säkerhet" genom att bättre hålla ihop stadsdelarna, så tycks trafikplanen och verklighetens trafikbilder se helt olika ut. Kanske likt ett modernt konstverk där allt ligger i betraktarens ögon. Där planerarens ögon verkligen är ljusblå, medan trafikantens blick och ögon blir allt mörkare för var dag som går.

Läs även: Snygga till Sundsvall – det ser bedrövligt ut

Nej, verkligheten är att man byggde en dyr bro för att därigenom minska utsläppen på den punkt där utsläppen var lägst av stadens problemområden. Medan de höga utsläppsvärdena på Bergsgatan och Skolhusalléns kvarstår.

När det sedan gäller placeringen av järnvägen förbi Sundsvall så hade man länge möjlighet att fortsätta med spår genom hamnområdet och Norra kajen och ut via det område som planeras som "logistikparken" med en egen planerad järnvägssatsning ut ur området.

Under en mycket lång tid så stod Norra kajen-området utan intressenter som ville bygga där. Men ingen trafikplanerare såg områdets potential som ett nytt resecenter med plats för järnvägscentral och busscentral för långfärdsbussar med anslutande lokaltrafik. Men nu skriker man om vikten att knyta ihop samma område med Stenstan.

Läs även: Olaglig bilkörning i stan – snart inträffar en olycka

Säg nu inte "men man kan ju gräva ner järnvägen genom stan". Med de markförhållanden som råder i området samt behovet att hela tiden hålla igång järnvägstrafiken under byggtiden så blir det ingen enkel och billig historia att genomföra. Det lär också skapa stora trafikstörningar under byggtiden.

Betraktare med svarta ögon

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel