Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart med förslag på övertagande av Midlanda

/
  • TAR ÖVER. För tre år sedan beslutade regeringen att Midlanda inte längre ska vara en nationell flygplats. I går kom förslaget på hur det kommunala övertagandet ska gå till.

Den 1 april 2013.

Då kan kommunerna ta över Midlanda flygplats.

Förhandlarna har nått fram till ett förslag och nu ska politikerna säga sitt.

– Jag tror att datumet är väl optimistisk satt, säger Ewa Lindstrand (S), Timrås kommunalråd.

Annons

Regeringen beslutade redan 2009 att Sundsvall Härnösand airport inte skulle vara en av de tio nationellt prioriterade flygplatserna.

Mer eller mindre motvilligt enades kommunerna i Sundsvall, Timrå och Härnösand om att ta sig an en delad vårdnad. En förhandlingsdelegation har sedan dess tampats med flygplatsbolaget Swedavia för att nå en acceptabel lösning. Swedavia ville se ett övertagande redan i april 2010. Den tidsplanen har uppenbarligen spruckit, men i går meddelade parterna att de har nått fram till en överenskommelse.


Lindstrand kritisk

Beskedet överraskade Timrås kommunalråd Ewa Lindstrand, som fortfarande är mycket kritisk till att staten ”överger” Midlanda.

– Det kanske rör sig om en tidig midsommaryra. Swedavia måste i alla fall ha chockat förhandlingsgruppen med något rejält för de senaste signalerna jag fick är att det har gått väldigt tungt och att vår delegation har varit nära att ge upp, säger hon.

Det framtida miljöansvaret har varit en knäckfråga.

– Det är jätteviktigt för oss att staten tar det ansvaret. Det är trots allt en flygplats och det gäller ett stort område så det är fullt möjligt att det dyker upp gamla synder i form av föroreningar som man inte känner till i dag, säger Ewa Lindstrand.

Förhandlarnas förhoppning är att affären ska slutföras den 1 april nästa år. Men Ewa Lindstrand tror att det blir svårt.

Den 6 september är ett möte inbokat där kommunalråden ska få en genomgång av förslaget.

– Det är först efter det som vi kan bestämma om det är rimligt att gå vidare eller inte. Tycker vi att det är okej så lyfter vi det till respektive fullmäktige, säger hon.


Sjödin ser möjligheter

Ägandet kommer att fördelas proportionerligt på de tre kommunerna. Befolkningsantalet styr.

Sundsvalls kommunalråd Magnus Sjödin (M) är mer positiv till tidsplanen och ser möjligheter med den nya ägarformen, även om han håller med om att flygplatsen borde förbli ett statligt ansvar.

– Det är viktigt för regionen att Midlanda blir kvar och jag tror att det finns goda möjligheter för olika aktörer att samverka kring en utveckling av flygplatsen, säger han.

Annons