Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klustret i klistret?

Annons

Det råder viss förvirring om vad regeringens satsning på svensk fordonsindustri - eller fordonskluster som det kallats - konkret kommer att betyda.

Till att börja med är beskedet att staten inte skall äga något före detta svenskt bilmärke bra. Men det är ändå ett spel med skattebetalarnas pengar. Miljarder riskerar att försvinna om fordonsklustret visar sig bli ett fordonsklister. I så fall är pengarna försvunna lika slutgiltigt som om de dumpats i Vänern eller Göta älv. Det är glädjande att regeringen inte går in och stödjer den löpande verksamheten utan att det handlar om att stödja forskning och utveckling. På så sätt kan skattebetalarnas pengar förhoppningsvis användas till att ta fram mer miljövänlig teknik. För trots alla tekniska framsteg som gjorts under bilens drygt hundraåriga historia, så sitter det fortfarande en förbränningsmotor som drivs med fossila bränslen i samtliga "svenska" bilar som finns på marknaden.

Att i aktiebolagsform driva forsknings- och utvecklingsverksamhet och här satsa upp till tre miljarder kronor kan säkert vara en väg att behålla svensk spjutspetsteknologi i Sverige. Vi är mer tveksamma till att riksdagen skulle säga ja till så kallade undsättningslån på fem miljarder kronor till företag inom fordonsindustrin. Detta, liksom de kreditgarantier regeringen också vill ha möjlighet att ställa ut innebär stora risker.

Förvisso heter det att kreditgarantierna respektive undsättningslånen, totalt 25 miljoner kronor, bara skall ges mot fullgoda säkerheter. Om detta drivs till sin spets undrar vi om något företag i fordonsindustrin kommer att få låna en endaste euro av europeiska investeringsbanken?

För vilken tillverkare i en bransch i fritt fall kan sägas kunna erbjuda "fullgod säkerhet"?

Förhoppningen är nu att den satsning som regeringen begärt att riksdagen skall godkänna - och så kommer garanterat att bli fallet - verkligen gör konkret nytta.

En möjlighet är att utvecklingen går därhän att både Ford-ägda Volvo och GM-ägda Saab säljs till en biltillverkare som verkligen är intresserad av att utnyttja ny teknik och bygga till exempel elhybridbilar. I detta finns en chans till överlevnad. Skulle GM och Ford behålla de båda bilmärkena lär den möjligheten försvinna. Vi tror helt enkelt inte att traditionell amerikansk bilindustri vara sig har vilja, kompetens eller insikt om behovet av att byta spår.