Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunledningen svänger men ger inga raka besked om gamla E4

Annons

På denna plats har det under en tid förgäves efterlysts kalkyler och siffror som stöder kommunledningens (och Trafikverkets?) fasta uppfattning om att det enda rätta för miljön, trafikflödet och hamntillhörigheten är att ta bort körfält på gamla E4 genom stan.

Eftersom svar uteblir är det lätt att börja misstänka att det helt enkelt inte finns några grundliga beräkningar. Kanske alltsammans är stilla förhoppningar, ett exempel på maktens svepande arrogans och en ovilja att erkänna detta.

Att som Trafikverkets Bengt-Erik Eriksson kasta ur sig (ST 13 januari) att det i dagsläget är lite köbildning en kvart på morgonen och kvällen (och därutöver ingen köbildning alls) är att förringa ett verkligt problem, och farhågorna om något mycket värre.

Björn Abelsson talar som före detta stadsplanerare numera fritt (ST 13 januari) och dömer ut folks åsikter mer onyanserat än tidigare, när han skriver att det blir en "obetydlig försämring" av framkomligheten med ett körfält i stället för två – och att det är trångsynt och egoistiskt att tycka något annat.

Och nu har man plötsligt tillkännagivit (ST 8 januari) att man vill undersöka möjligheten att faktiskt behålla dubbla körfiler i bägge riktningarna. Nya förslag ska tas fram. ”Det är viktigt att vi får upp allt på bordet”, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Hedenius (S).

Gott så, men det verkar inte ha varit aktuellt tidigare, varför obesvarade frågeställningar tål att ställas igen:

• Vilka belägg finns för att miljön förbättras och att trafiken kommer att flyta utan längre köbildningar även om körfält tas bort?

• Vilka undersökningar styrker uppskattningen att 8 000 bilister per dygn ska ta en annan väg eller annat transportsätt till och från stan?

Det kan även vara på sin plats att upplysa om detta:

• Man kan visst knyta ihop hamnområdets bostäder med resten av stadens faciliteter och ändå behålla dubbla körfält. Det finns massor av knep för detta. Till exempel att snygga till, smalna av körfält, plantera träd och växter, fixa räcken och stenlägga gångstråk (det är vi ju bra på). Experter är säkert fiffigare än så. Och varför ta bort gångtunnlarna? Gör dem trevligare i stället och håll efter buset.

• Man kan visst förbättra miljön och ändå behålla dubbla körfält. God framkomlighet minskar köbildning, som i sin tur minskar utsläpp och inte minst hetskörning och irritation över klantiga trafiklösningar.

Varför inte börja alltsammans i en annan ände: Inför gratis bussåkande, se till att tidtabellerna är pålitliga och ta bort avgiften på Sundsvallsbron. Sedan kan vi börja snacka miljöförbättring och införlivande av hamnen i stora stenstadsfamnen.

Läs fler insändare här:

Fyrhjuling - som ser fram emot redovisning av fakta

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel